Brak informacji o poprzedniej stronie.
Astrobiologia w teorii i praktyce
Sylabus zajęć
Okres
Semestr -1
|
Forma zajęć / liczba godzin / forma zaliczenia
|
Liczba punktów ECTS
|
Symbol EU dla zajęć/przedmiotu | Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka: | Symbole EK dla kierunku studiów |
Efekt_01 | zdefiniować podstawowe pojęcia z zakresu astrobiologii | |
Efekt_02 | streścić historię badań z zakresu astrobiologii | |
Efekt_03 | streścić i scharakteryzować teorie dotyczące powstania i budowy Wszechświata oraz powstania życia | |
Efekt_04 | wymienić podstawowe warunki fizyko-chemiczne konieczne do funkcjonowania organizmów i na tej podstawie oszacować, jakie jest prawdopodobieństwo istnienia życia poza Ziemią | |
Efekt_05 | wymienić przykładowe ekosystemy ekstremalne oraz zamieszkujące je organizmy | |
Efekt_06 | streścić astrobiologiczne podłoże katastrof i wymierań w historii Ziemi | |
Efekt_07 | omówić i scharakteryzować problemy związane z próbami nawiązania kontaktu z cywilizacjami pozaziemskiemi K_W03, K_W01, K_U03, K_K01, K_U07 |
Lp. | Treści programowe dla zajęć/przedmiotu | Symbol EU dla zajęć/przedmiotu |
1. |
Podstawowe pojęcia z zakresu astrobiologii, problematyka badań astrobiologicznych oraz historia i perspektywy eksploracji kosmosu |
Efekt_01, Efekt_02 |
2. |
Teorie dotyczące powstania Wszechświata oraz życia we Wszechświecie |
Efekt_03 |
3. |
Wielkość Wszechświata, a prawdopodobieństwo pojawienia się życia; cywilizacje pozaziemskie i paradoks Fermiego |
Efekt_03, Efekt_04, Efekt_06, Efekt_07 |
4. |
Ekosystemy ekstremalne i ekstremofile, a możliwość istnienia życia poza Ziemią |
Efekt_04, Efekt_05 |
5. |
Warunki konieczne do przetrwania życia jakie znamy; charakterystyka ciał niebieskich w Układzie Słonecznym oraz poza nim pod kątem możliwości istnienia życia |
Efekt_03, Efekt_04 |
6. |
Kosmiczne podłoże katastrof i wymierań w historii Ziemi |
Efekt_06, Efekt_07 |
Metody i formy prowadzenia zajęć | |
---|---|
Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień | |
Wykład konwersatoryjny | |
Wykład problemowy | |
Dyskusja | |
Praca z tekstem | |
Metoda analizy przypadków | |
Gra dydaktyczna/symulacyjna | |
Metoda ćwiczeniowa | |
Metoda laboratoryjna | |
Metoda badawcza (dociekania naukowego) | |
Metoda warsztatowa | |
Metoda projektu | |
Pokaz i obserwacja | |
Demonstracje dźwiękowe i/lub video | |
Metody aktywizujące (np.: „burza mózgów”, technika analizy SWOT, technika drzewka decyzyjnego, metoda „kuli śniegowej”, konstruowanie „map myśli”) | |
Praca w grupach |
Sposoby oceniania | Symbole EK dla modułu zajęć/przedmiotu | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
EK_1 | EK_2 | EK_3 | EK_4 | EK_5 | EK_6 | EK_7 | ||
Egzamin z „otwartą książką” | x | x | x | x | x | x | x | |
Test | x | x | x | x | x | x | x | |
Projekt | x | x | x | x | x | x | x | |
Raport | x | |||||||
Egzamin praktyczny (obserwacja wykonawstwa) | x |
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM | |
---|---|
bardzo dobry (bdb; 5,0): | znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne |
dobry plus (+db; 4,5): | bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne |
dobry (db; 4,0): | dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne |
dostateczny plus (+dst; 3,5): | wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne ze znacznymi niedociągnięciami |
dostateczny (dst; 3,0): | wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne z licznymi błędami |
niedostateczny (ndst; 2,0): | niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne |
Wydawnictwa książkowe
Forma aktywności | Średnia liczba godzin* na zrealizowanie aktywności | |
---|---|---|
Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem | 45 | |
Praca własna studenta: | ||
Przygotowanie do zajęć | 11 | |
Czytanie wskazanej literatury | 15 | |
Przygotowanie pracy pisemnej, raportu, prezentacji, demonstracji, itp. | 8 | |
Przygotowanie projektu | 15 | |
Przygotowanie pracy semestralnej | 0 | |
Przygotowanie do egzaminu / zaliczenia | 6 | |
SUMA GODZIN | 100 | |
LICZBA PUNKTÓW ECTS DLA MODUŁU ZAJĘĆ/PRZEDMIOTU | 4 |
* godzina (lekcyjna) oznacza 45 minut