Brak informacji o poprzedniej stronie.

↰ powrót do programu studiów

Sylabusy w bazie:

Biologiczne i psychospołeczne aspekty seksualności człowieka - wychowanie do życia w rodzinie fakultatywny| - Biologia - praktyczny - II stopień - II - |6752020-08-24 1
Biologiczne i psychospołeczne aspekty seksualności człowieka - wychowanie do życia w rodzinie [2021_2] fakultatywny| - Biologia - praktyczny - II stopień - II - |22622021-04-22 1

wybrano: 2262


Biologiczne i psychospołeczne aspekty seksualności człowieka - wychowanie do życia w rodzinie

Sylabus zajęć

Informacje podstawowe

Kierunek studiów
Specjalność
-
Jednostka organizacyjna
Wydział Biologii
Poziom studiów
Forma studiów
Profil studiów
Profil ogólnoakademicki
Cykl dydaktyczny
-3
Języki wykładowe
Polski
Obligatoryjność
Fakultatywny
Blok zajęciowy
Przedmioty nieprzypisane
Koordynator zajęć
dr hab. Magdalena Kosińska, gdusia@amu.edu.pl
Prowadzący zajęcia
dr hab. Magdalena Kosińska, gdusia@amu.edu.pl, dr Agnieszka Cieszyńska, agnow@amu.edu.pl, dr hab. Anita Szwed, aniszwed@amu.edu.pl
Okres
Semestr -1
Forma zajęć / liczba godzin / forma zaliczenia
  • Zaliczenie z oceną
Liczba punktów ECTS

Cele kształcenia dla zajęć

1. Przekazanie wiadomości na temat biologicznych i psychospołecznych aspektów seksualności człowieka z wykorzystaniem aktorskich umiejętności emisji głosu 2. Zapoznanie z zasadami i metodami prowadzenia zajęć dotyczących seksualności człowieka 3. Uwrażliwienie na społeczny kontekst edukacji dotyczącej biologii człowieka, w obszarze jego seksualności

Wymagania wstępne

Wymagana podstawowa wiedza z zakresu anatomii i fizjologii człowieka

Efekty uczenia się dla zajęć

Symbol EU dla zajęć/przedmiotuPo zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka:Symbole EK dla kierunku studiów
Efekt_01opisać budowę i funkcjonowanie narządów rozrodczych człowieka
Efekt_02przedstawić fizjologię zapłodnienia, opisać przebieg i scharakteryzować przebieg rozwoju prenatalnego człowieka
Efekt_03nakreślić i scharakteryzować biologiczne i psychospołeczne aspekty seksualności człowieka ze szczególnym uwzględnieniem okresu dojrzewania dziewcząt i chłopców
Efekt_04przedstawić neurohormonalną regulację seksualności człowieka
Efekt_05dyskutować na temat tożsamości płciowej człowieka
Efekt_06opisywać i tłumaczyć metody sterowania i kontroli płodności, w oparciu o posiadaną wiedzę potrafi prowadzić dyskusję o inicjacji seksualnej, jej uwarunkowaniach i następstwach
Efekt_07prowadzić rozmowę o wartościach i prawidłowych relacjach rodzinnych

Treści programowe

Lp. Treści programowe dla zajęć/przedmiotu Symbol EU dla zajęć/przedmiotu
1.

Budowa i funkcjonowanie narządów rozrodczych czlowieka

Efekt_01
2.

Fizjologia zapłodnienia

Efekt_02
3.

Płeć człowieka

Efekt_02, Efekt_03, Efekt_04, Efekt_05
4.

Ciąża, rozwój prenatalny, poród

Efekt_02, Efekt_03, Efekt_06
5.

Biologiczne i psychospołeczne aspekty seksualności człowieka (etapy rozwoju człowieka)

Efekt_03, Efekt_06, Efekt_07
6.

Dojrzewanie chłopców i dziewcząt. Problemy i higiena okresu dojrzewania

Efekt_03, Efekt_04, Efekt_06
7.

Neurohormonalna regulacja seksualności człowieka

Efekt_04, Efekt_06
8.

Tożsamość płciowa: kobiecość i męskość

Efekt_05
9.

Metody sterowania i kontrola płodności. Inicjacja seksualna jej uwarunkowania i następstwa

Efekt_06
10.

Zróżnicowanie kulturowe seksualności człowieka

Efekt_06
11.

Kształtowanie prawidłowych relacji w rodzinie

Efekt_07
12.

Mass media- zasady i kryteria wyboru czasopism, książek, filmów i programów telewizyjnych

Efekt_01, Efekt_02, Efekt_03, Efekt_04, Efekt_05, Efekt_06, Efekt_07

Informacje dodatkowe

Metody i formy prowadzenia zajęć
Sposoby ocenianiaSymbole EK dla modułu zajęć/przedmiotu
EK_1EK_2EK_3EK_4EK_5EK_6EK_7
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM
bardzo dobry (bdb; 5,0):
dobry plus (+db; 4,5):
dobry (db; 4,0):
dostateczny plus (+dst; 3,5):
dostateczny (dst; 3,0):
niedostateczny (ndst; 2,0):

Literatura

Wydawnictwa książkowe

    1. Imieliński K.: Seksuologia biologiczna, PWN, Warszawa, 1985
    2. Beisert M.: Seksualność w cyklu życia człowieka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2012
    3. Sadowski B.: Biologiczne mechanizmy zachowania się ludzi i zwierząt, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2003
    4. Kalat J.W.: Biologiczne podstawy psychologii, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2007
    5. Lew-Starowicz Z.: Edukacja seksualna, Świat Książki - Bertelsmann Media, , 2006
    6. Lew-Starowicz Z., Fijałkowska-Grabowiecka A., Długołęcka A.: Dojrzewanie, miłość, związki. U progu dorosłości , Bellona, , 2004
    7. Wolański N.: Rozwój biologiczny człowieka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2012

Nakład pracy studenta i punkty ECTS

Forma aktywności Średnia liczba godzin* na zrealizowanie aktywności
Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem
Praca własna studenta:
Przygotowanie do zajęć
Czytanie wskazanej literatury
Przygotowanie pracy pisemnej, raportu, prezentacji, demonstracji, itp.
Przygotowanie projektu
Przygotowanie pracy semestralnej
Przygotowanie do egzaminu / zaliczenia
SUMA GODZIN
LICZBA PUNKTÓW ECTS DLA MODUŁU ZAJĘĆ/PRZEDMIOTU

* godzina (lekcyjna) oznacza 45 minut