Brak informacji o poprzedniej stronie.

↰ powrót do programu studiów

Sylabusy w bazie:

Edukacja ekologiczna społeczeństwa fakultatywny| - Biologia - praktyczny - II stopień - I i II st. magisterskich - | - Biologia - ogólnoakademicki - II stopień - I i II st. magisterskich - | - Ochrona środowiska - ogólnoakademicki - II stopień - I i II st. magisterskich - |172020-04-23 1
Edukacja ekologiczna społeczeństwa 2020 fakultatywny| - Biologia - praktyczny - II stopień - I i II st. magisterskich - | - Biologia - ogólnoakademicki - II stopień - I i II st. magisterskich - | - Ochrona środowiska - ogólnoakademicki - II stopień - I i II st. magisterskich - |19992020-08-21 1
Edukacja ekologiczna społeczeństwa [2021_2] fakultatywny| - Biologia - praktyczny - II stopień - I i II st. magisterskich - | - Biologia - ogólnoakademicki - II stopień - I i II st. magisterskich - | - Ochrona środowiska - ogólnoakademicki - II stopień - I i II st. magisterskich - |22642021-04-23 1
Edukacja ekologiczna społeczeństwa [2021-22] OK fakultatywny| - Biologia - praktyczny - II stopień - I i II st. magisterskich - | - Biologia - ogólnoakademicki - II stopień - I i II st. magisterskich - | - Ochrona środowiska - ogólnoakademicki - II stopień - I i II st. magisterskich - |27112021-12-11 1

wybrano: 2711


Edukacja ekologiczna społeczeństwa

Sylabus zajęć

Informacje podstawowe

Kierunek studiów
Specjalność
-
Jednostka organizacyjna
Wydział Biologii
Poziom studiów
Forma studiów
Profil studiów
Profil ogólnoakademicki
Cykl dydaktyczny
-3
Języki wykładowe
Polski
Obligatoryjność
Fakultatywny
Blok zajęciowy
Przedmioty nieprzypisane
Koordynator zajęć
dr hab. Eliza Rybska, elizary@amu.edu.pl
Prowadzący zajęcia
dr hab. Eliza Rybska, elizary@amu.edu.pl
Okres
Semestr -1
Forma zajęć / liczba godzin / forma zaliczenia
  • Zaliczenie z oceną
Liczba punktów ECTS

Cele kształcenia dla zajęć

1) przekazanie informacji z zakresu podstaw edukacji ekologicznej, zakładania i prowadzenia centrum edukacji ekologicznej 2) rozwinięcie zdolności planowania działań możliwych do podjęcia w centrum edukacji ekologicznej 3) rozwinięcie umiejętności zastosowania metod badawczych (ankietowania, kampanie społeczne) do rozwiązywania zagadnień dotyczących społecznego odbioru ekologii i kształtowania postaw proekologicznych i pro-środowiskowych w społeczeństwie 4) przygotowanie do właściwej interpretacji wyników badań, kreatywne rozwiązywanie problemów 5) wyrobienie umiejętności pisania opracowań naukowych i korzystania ze źródeł literaturowych w tym w języku angielskim 6) rozwinięcie umiejętności komunikacji i pracy w grupie

Wymagania wstępne

Wskazane jest posiadanie umiejętności komunikacyjnych i dydaktycznych

Efekty uczenia się dla zajęć

Symbol EU dla zajęć/przedmiotuPo zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka:Symbole EK dla kierunku studiów
Efekt_01objaśnia jak założyć i prowadzić centrum edukacji ekologicznej, opisuje i wyjaśnia znaczenie jednostek takich jak centra edukacji ekologicznej
Efekt_02konstruuje podstawowe narzędzia badawcze pozwalające zdiagnozować szeroko rozumianą „świadomość ekologiczną”, stosuje najważniejsze metody badawcze pozwalające zdiagnozować szeroko rozumianą „świadomość ekologiczną” przeprowadzając i opracowując badania społeczne, prawidłowo interpretuje wyniki przeprowadzonych badań społecznych
Efekt_03opracowuje pakiety edukacyjne mające na celu podnoszenie świadomości ekologicznej i zainteresowania przyrodą wśród młodych pokoleń (grupa wiekowa 4-6lat) i przeprowadza zajęcia dla tej grupy wiekowej
Efekt_04korzysta ze źródeł literaturowych, także w języku angielskim
Efekt_05pisze raport z wykonanego projektu badawczego dotyczącego wybranego przez siebie zagadnienia środowiskowego, którego aspekt był poruszany podczas zajęć obiektywnie ocenia wkład pracy własnej i innych w przeprowadzonych wspólnie badaniach i opracowaniu raportu
Efekt_06stosuje zasady bezpieczeństwa i higieny pracy w przedszkolach, salach zajęciowych, miejscach prowadzenia badań społecznych

Treści programowe

Lp. Treści programowe dla zajęć/przedmiotu Symbol EU dla zajęć/przedmiotu
1.

bezpieczeństwo i higiena pracy w przedszkolach, salach zajęciowych, miejscach prowadzenia badań społecznych

Efekt_06
2.

wstęp do edukacji ekologicznej (historia, przegląd działalności organizacji pozarządowych w zakresie edukacji ekologicznej, definicje, istota działania centrum edukacji ekologicznej)

Efekt_01, Efekt_04
3.

podstawowe zagadnienia związane z prowadzeniem badań społecznych (ankiety, wywiady, kampanie społeczne), struktura badań sondażowych, ankiety, wywiadu pogłębionego, kampanii społecznej

Efekt_02, Efekt_04, Efekt_05
4.

podstawy konstrukcji pakietu edukacyjnego, zasady pracy z dziećmi w wielu 4-6 lat

Efekt_02, Efekt_03, Efekt_06
5.

zasady pracy metodą projektu, projektowanie i prowadzenie zajęć dydaktycznych dla najmłodszych

Efekt_02, Efekt_03, Efekt_04
6.

przegląd działalności pozarządowych organizacji ekologicznych, zasady zakładania centrum edukacji ekologicznej, założenia prawne, możliwości podejmowania działań

Efekt_01, Efekt_04
7.

charakterystyka podstawowych pojęć związanych z edukacją ekologiczną społeczeństwa jak „świadomość ekologiczna”, "ekologia" itd

Efekt_02, Efekt_03, Efekt_04
8.

interpretacja wyników badań, metody pisania krótkich doniesień naukowych, prasowych

Efekt_04, Efekt_05, Efekt_02

Informacje dodatkowe

Metody i formy prowadzenia zajęć
Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień
Wykład problemowy
Dyskusja
Praca z tekstem
Metoda analizy przypadków
Uczenie problemowe (Problem-based learning)
Rozwiązywanie zadań (np.: obliczeniowych, artystycznych, praktycznych)
Metoda ćwiczeniowa
Metoda badawcza (dociekania naukowego)
Metoda warsztatowa
Metoda projektu
Metody aktywizujące (np.: „burza mózgów”, technika analizy SWOT, technika drzewka decyzyjnego, metoda „kuli śniegowej”, konstruowanie „map myśli”)
Praca w grupach
Sposoby ocenianiaSymbole EK dla modułu zajęć/przedmiotu
EK_1EK_2EK_3EK_4EK_5EK_6
Kolokwium pisemnexxx
Projektxx
Raportxx
Egzamin praktyczny (obserwacja wykonawstwa)x
Portfolioxxxxx
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM
bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
dobry (db; 4,0): dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
dostateczny plus (+dst; 3,5): wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne ale ze znacznymi niedociągnięciami
dostateczny (dst; 3,0): wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne z licznymi błędami
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

Literatura

Wydawnictwa książkowe

    1. Babbie Earl: „Badania społeczne w praktyce” , PWN, , 2007
    2. M. Grodzińska-Jurczak, M. Tarabuła-Fiertak: Co przedszkolak ze śmieciami robić powinien?, Wydawnictwo zeilone brygady, Kraków, 2006
    3. A. Mikinia, B. Zając: Jak wdrażać metodę projektów. Poradnik dla nauczycieli i uczniów..., Impuls, , 2006
    4. GÓRKA K. POSKROBKO B. RADECKI W., : OCHRONA ŚRODOWISKA PROBLEMY SPOŁECZNE EKONOMICZNE I PRAWNE, , PWE, , 2001

Artykuły w czasopismach

    1. Rickinson, M. (2001): Learners and learning in environmental education: A critical review of the evidence, Environmental education research, 7(3), 207-320.
    2. Wells, N. M., & Lekies, K. S. (2006): Nature and the life course: Pathways from childhood nature experiences to adult environmentalism, Children Youth and Environments,, 16(1), 1-24.
    3. Chawla, L., & Cushing, D. F (2007): Education for strategic environmental behavior. , Environmental education research, 13(4), 437-452.
    4. Cheng, J. C. H., & Monroe, M. C. (2012): Connection to nature: Children’s affective attitude toward nature., Environment and Behavior, 44(1), 31-49
    5. Soga, M., & Gaston, K. J. (2016): Extinction of experience: the loss of human–nature interactions. , Frontiers in Ecology and the Environment,, 14(2), 94-101.

Nakład pracy studenta i punkty ECTS

Forma aktywności Średnia liczba godzin* na zrealizowanie aktywności
Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem45
Praca własna studenta:
Przygotowanie do zajęć20
Czytanie wskazanej literatury10
Przygotowanie pracy pisemnej, raportu, prezentacji, demonstracji, itp.20
Przygotowanie projektu20
Przygotowanie pracy semestralnej
Przygotowanie do egzaminu / zaliczenia20
SUMA GODZIN120
LICZBA PUNKTÓW ECTS DLA MODUŁU ZAJĘĆ/PRZEDMIOTU4

* godzina (lekcyjna) oznacza 45 minut