Brak informacji o poprzedniej stronie.
Podstawy nauk przyrodniczych
Sylabus zajęć
Okres
Semestr -1
|
Forma zajęć / liczba godzin / forma zaliczenia
|
Liczba punktów ECTS
|
Symbol EU dla zajęć/przedmiotu | Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka: | Symbole EK dla kierunku studiów |
Efekt_01 | zna i rozumie podstawowe określenia i terminologię z zakresu biologii oraz potrafi interpretować informacje zawierające tę terminologię w celu prawidłowego zrozumienia prawideł biologii. | |
Efekt_02 | zna i rozumie podstawowe określenia i terminologię z zakresu chemii oraz potrafi interpretować informacje zawierające tę terminologię w celu prawidłowego zrozumienia prawideł chemii. | |
Efekt_03 | zna i rozumie podstawowe określenia i terminologię z zakresu matematyki oraz potrafi interpretować informacje zawierające tę terminologię w celu prawidłowego zrozumienia prawideł matematyki. | |
Efekt_04 | zna i rozumie podstawowe określenia i terminologię z zakresu fizyki oraz potrafi interpretować informacje zawierające tę terminologię w celu prawidłowego zrozumienia prawideł fizyki. | |
Efekt_05 | potrafi rozpoznawać zagadnienia, które wymagają samodzielnego uzupełnienia wiedzy w oparciu o różne źródła. | |
Efekt_06 | jest gotów do wykonywania zadań i rozwiązywania prostych problemów w obszarze biologii. | |
Efekt_07 | jest gotów do wykonywania zadań i rozwiązywania prostych problemów w obszarze chemii. | |
Efekt_08 | jest gotów do wykonywania zadań i rozwiązywania prostych problemów w obszarze matematyki. | |
Efekt_09 | jest gotów do wykonywania zadań i rozwiązywania prostych problemów w obszarze fizyki. | |
Efekt_10 | postrzega konieczność integrowania wiedzy biologicznej, chemicznej, matematycznej i fizycznej przy interpretacji zagadnień i rozwiązywaniu problemów przyrodniczych. |
Lp. | Treści programowe dla zajęć/przedmiotu | Symbol EU dla zajęć/przedmiotu |
1. |
Pierwiastki i związki organiczne o kluczowym znaczeniu dla funkcjonowania komórek i organizmów. |
Efekt_01, Efekt_06 |
2. |
Enzymy i reakcje biochemiczne w komórce. Fotosynteza i oddychanie komórkowe jako przykłady przemian anabolicznych i katabolicznych. |
Efekt_01, Efekt_05, Efekt_06 |
3. |
Zapis i ekspresja informacji genetycznej. |
Efekt_01, Efekt_06 |
4. |
Inżynieria genetyczna, rozwój biotechnologii i bioinformatyki. |
Efekt_01, Efekt_05, Efekt_06 |
5. |
Strukturalno-funkcjonalna organizacja komórki eukariotycznej i prokariotycznej. |
Efekt_01, Efekt_05, Efekt_06 |
6. |
Cykl komórkowy, mitoza i mejoza, chromosomy i kariotyp. |
Efekt_01, Efekt_05 |
7. |
Zależność między genotypem a fenotypem, mejoza a prawa Mendla, cechy sprzężone, dziedziczenie płci. |
Efekt_01, Efekt_05 |
8. |
Podstawowe czynności życiowe organizmów: odżywianie, oddychanie, transport substancji, wydalanie produktów przemiany materii, koordynacja nerwowa i hormonalna, rozmnażanie i podstawy rozwoju. |
Efekt_01, Efekt_05, Efekt_06, Efekt_10 |
9. |
Bioróżnorodność i klasyfikowanie organizmów na przykładach wybranych grup systematycznych zwierząt i roślin. |
Efekt_01, Efekt_05, Efekt_06 |
10. |
Podstawowe pojęcia i koncepcje ekologii na poziomie populacji, biocenozy i ekosystemu. Zależności międzygatunkowe. |
Efekt_01, Efekt_06 |
11. |
Porównanie warunków życia w ekosystemach lądowych i wodnych. |
Efekt_01, Efekt_06, Efekt_10 |
12. |
Przepływ energii i krążenie materii w ekosystemach. Cykle biogeochemiczne. |
Efekt_01, Efekt_06, Efekt_10 |
13. |
Zjawiska genetyczne w populacjach oraz mechanizmy i prawidłowości ewolucji. |
Efekt_01, Efekt_06, Efekt_10 |
14. |
Podstawowa terminologia chemiczna. |
Efekt_02 |
15. |
Podstawowe definicje i pojęcia chemiczne. |
Efekt_02 |
16. |
Budowa atomu oraz układu okresowego. |
Efekt_02, Efekt_05, Efekt_07 |
17. |
Wiązania chemiczne oraz budowa cząsteczki. |
Efekt_02, Efekt_05, Efekt_07 |
18. |
Reakcje chemiczne oraz typy reakcji chemicznych. |
Efekt_02, Efekt_05, Efekt_07 |
19. |
Charakterystyka pierwiastków I, II oraz III okresu. |
Efekt_02, Efekt_05, Efekt_07 |
20. |
Równowagi jonowe, kwasy i zasady. |
Efekt_02, Efekt_05, Efekt_07 |
21. |
Obliczenia chemiczne w chemii. |
Efekt_02, Efekt_05, Efekt_07, Efekt_10 |
22. |
Procesy utleniania i redukcji. |
Efekt_02, Efekt_05, Efekt_07, Efekt_10 |
23. |
Związki kompleksowe i ich właściwości. |
Efekt_02, Efekt_05, Efekt_07 |
24. |
Podstawowe zagadnienia dotyczące ochrony środowiska – kwaśne deszcze, dziura ozonowa, erozja. |
Efekt_02, Efekt_05, Efekt_07, Efekt_10 |
25. |
Zbiory i działania na zbiorach. |
Efekt_03, Efekt_05, Efekt_08, Efekt_10 |
26. |
Liczby rzeczywiste. |
Efekt_03, Efekt_05, Efekt_08, Efekt_10 |
27. |
Funkcje elementarne. |
Efekt_03, Efekt_05, Efekt_08, Efekt_10 |
28. |
Rachunek prawdopodobieństwa i kombinatoryka. |
Efekt_03, Efekt_05, Efekt_08, Efekt_10 |
29. |
Świat oczami fizyka. Pojęcie siły w mechanice, energia mechaniczna i praca, przemiany energii. |
Efekt_04, Efekt_05, Efekt_09, Efekt_10 |
30. |
Ładunek elektryczny i przewodnictwo, prąd elektryczny, magnetyzm. |
Efekt_04, Efekt_05, Efekt_09, Efekt_10 |
31. |
Własności gazów (termodynamiczne), własności cieczy (elementy hydrodynamiki), dyfuzja i osmoza. |
Efekt_04, Efekt_05, Efekt_09, Efekt_10 |
32. |
Optyka geometryczna, oddziaływanie światła z atomami, widmo fal elektromagnetycznych, elementy fizyki jądrowej (promieniotwórczość). |
Efekt_04, Efekt_05, Efekt_09, Efekt_10 |
Metody i formy prowadzenia zajęć | |
---|---|
Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień | |
Dyskusja | |
Praca z tekstem | |
Metoda analizy przypadków | |
Gra dydaktyczna/symulacyjna | |
Rozwiązywanie zadań (np.: obliczeniowych, artystycznych, praktycznych) | |
Metoda badawcza (dociekania naukowego) | |
Pokaz i obserwacja | |
Praca w grupach |
Sposoby oceniania | Symbole EK dla modułu zajęć/przedmiotu | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
EK_1 | EK_2 | EK_3 | EK_4 | EK_5 | EK_6 | EK_7 | EK_8 | EK_9 | EK_10 | ||
Kolokwium pisemne | x | x | x | x | x | x | x | x | x | x | |
Test | x | x | x | x | x | x | x | x | x | x |
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM | |
---|---|
bardzo dobry (bdb; 5,0): | znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne |
dobry plus (+db; 4,5): | bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne |
dobry (db; 4,0): | dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne |
dostateczny plus (+dst; 3,5): | zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami |
dostateczny (dst; 3,0): | zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami |
niedostateczny (ndst; 2,0): | niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne |
Wydawnictwa książkowe
Forma aktywności | Średnia liczba godzin* na zrealizowanie aktywności | |
---|---|---|
Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem | 64 | |
Praca własna studenta: | ||
Przygotowanie do zajęć | 20 | |
Czytanie wskazanej literatury | 16 | |
Przygotowanie pracy pisemnej, raportu, prezentacji, demonstracji, itp. | ||
Przygotowanie projektu | ||
Przygotowanie pracy semestralnej | ||
Przygotowanie do egzaminu / zaliczenia | 20 | |
SUMA GODZIN | 120 | |
LICZBA PUNKTÓW ECTS DLA MODUŁU ZAJĘĆ/PRZEDMIOTU | 4 |
* godzina (lekcyjna) oznacza 45 minut