Brak informacji o poprzedniej stronie.
Podstawy teoretyczne biologii
Sylabus zajęć
Okres
Semestr -1
|
Forma zajęć / liczba godzin / forma zaliczenia
|
Liczba punktów ECTS
|
Symbol EU dla zajęć/przedmiotu | Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka: | Symbole EK dla kierunku studiów |
Efekt_01 | Zdefiniować wybrane pojęcia metodologii nauk przyrodniczych | |
Efekt_02 | Wymienić różne definicje życia, wykorzystujące zróżnicowane podstawy teoretyczne | |
Efekt_03 | Wskazać przykłady emergencji właściwości wynikające ze złożoności zjawisk i procesów biologicznych | |
Efekt_04 | Opisać wpływ sił fizycznych na strukturę i funkcjonowanie życia | |
Efekt_05 | Wymienić najważniejsze poziomy hierarchicznej organizacji życia | |
Efekt_06 | Określić najważniejsze założenia teorii komórkowej i porównać z założeniami teorii organizmalnej | |
Efekt_07 | Scharakteryzować poszczególne etapy przepływu informacji genetycznej | |
Efekt_08 | Wskazać najważniejsze reguły rządzące rozwojem organizmów | |
Efekt_09 | Omówić znaczenie procesu symbiozy w ewolucji | |
Efekt_10 | Wymienić najważniejsze strategie życiowe organizmów | |
Efekt_11 | Wskazać termodynamiczne podstawy funkcjonowania ekosystemów | |
Efekt_12 | Wyjaśnić najważniejsze koncepcje teorii ewolucji | |
Efekt_13 | Zanalizować ewolucję biologiczną i kulturową w kontekście teorii super-organizmu |
Lp. | Treści programowe dla zajęć/przedmiotu | Symbol EU dla zajęć/przedmiotu |
1. |
Podstawy metodologii pracy naukowej (pojęcia: teoria naukowa, hipoteza, stawianie i testowanie hipotez jako proces tworzenia nauki, fakt, paradygmat, twierdzenie, model) |
Efekt_01 |
2. |
Poznawanie świata żywego z perspektywy historycznej |
Efekt_01, Efekt_02, Efekt_03 |
3. |
Teoretyczne podstawy nauk biologicznych a definicja życia |
Efekt_02 |
4. |
Matematyczne podłoże opisu zjawisk biologicznych (m.in. geometria, symetrie, zbiory) |
Efekt_02, Efekt_03, Efekt_04 |
5. |
Świat żywy w okowach fizyki (podstawy termodynamiki, wpływ sił fizycznych na strukturę i funkcjonowanie organizmów) |
Efekt_03, Efekt_04 |
6. |
Teoria złożoności |
Efekt_03, Efekt_05 |
7. |
Koncepcja hierarchii i teoria hierarchicznej organizacji życia |
Efekt_03, Efekt_05 |
8. |
Teoria komórkowa i organizmalna (różnice, podobieństwa, przypadki graniczne) |
Efekt_03, Efekt_05, Efekt_06 |
9. |
Podstawowy dogmat biologii molekularnej |
Efekt_05, Efekt_07 |
10. |
Elementy teorii biologii rozwoju |
Efekt_07, Efekt_08 |
11. |
Teoria endosymbiotyczna a ewolucyjne innowacje organizmów (rozwiązania metaboliczne, morfologiczne, ekologiczne, powstanie organizmów eukariotycznych) |
Efekt_09 |
12. |
Wykorzystanie teorii gier do objaśnienia strategii życia organizmów |
Efekt_10, Efekt_04 |
13. |
Funkcjonowanie ekosystemów (struktura troficzna, modele ekosystemów, stabilność ekosystemów i równowaga w przyrodzie, eksploatacja systemów, trwałość biosfery) |
Efekt_11 |
14. |
Teoria super-organizmu (organizmy klonalne, organizmy kolonijne, społeczeństwo jako super organizm, biocenoza i biosfera jako super organizm) |
Efekt_13 |
15. |
Teoria ewolucji (Darwinizm, dobór naturalny, Hipoteza Czerwonej Królowej, specjacja, teoria klasyfikacji, teoria bioróżnorodności i biogeografii) |
Efekt_12 |
Metody i formy prowadzenia zajęć |
---|
Sposoby oceniania | Symbole EK dla modułu zajęć/przedmiotu | |||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
EK_1 | EK_2 | EK_3 | EK_4 | EK_5 | EK_6 | EK_7 | EK_8 | EK_9 | EK_10 | EK_11 | EK_12 | EK_13 |
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM | |
---|---|
bardzo dobry (bdb; 5,0): | |
dobry plus (+db; 4,5): | |
dobry (db; 4,0): | |
dostateczny plus (+dst; 3,5): | |
dostateczny (dst; 3,0): | |
niedostateczny (ndst; 2,0): |
Wydawnictwa książkowe
Artykuły w czasopismach
Forma aktywności | Średnia liczba godzin* na zrealizowanie aktywności | |
---|---|---|
Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem | ||
Praca własna studenta: | ||
Przygotowanie do zajęć | ||
Czytanie wskazanej literatury | ||
Przygotowanie pracy pisemnej, raportu, prezentacji, demonstracji, itp. | ||
Przygotowanie projektu | ||
Przygotowanie pracy semestralnej | ||
Przygotowanie do egzaminu / zaliczenia | ||
SUMA GODZIN | ||
LICZBA PUNKTÓW ECTS DLA MODUŁU ZAJĘĆ/PRZEDMIOTU |
* godzina (lekcyjna) oznacza 45 minut