Brak informacji o poprzedniej stronie.

↰ powrót do programu studiów

Sylabusy w bazie:

Pracownia licencjacka obowiązkowy| - Biologia - ogólnoakademicki - I stopień - III - | - Biologia - praktyczny - I stopień - III - | - Biotechnologia - ogólnoakademicki - I stopień - III - | - Ochrona środowiska - ogólnoakademicki - I stopień - III - | - Ochrona środowiska - praktyczny - I stopień - III - | - Bioinformatyka - ogólnoakademicki - I stopień - III - |5650000-00-00 1
Pracownia licencjacka 2021 obowiązkowy| - Biologia - ogólnoakademicki - I stopień - III - | - Biologia - praktyczny - I stopień - III - | - Biotechnologia - ogólnoakademicki - I stopień - III - | - Ochrona środowiska - ogólnoakademicki - I stopień - III - | - Ochrona środowiska - praktyczny - I stopień - III - | - Bioinformatyka - ogólnoakademicki - I stopień - III - |21652021-12-10 1
Pracownia licencjacka [2021-22] obowiązkowy| - Biologia - ogólnoakademicki - I stopień - III - | - Biotechnologia - ogólnoakademicki - I stopień - III - | - Ochrona środowiska - ogólnoakademicki - I stopień - III - | - Ochrona środowiska - praktyczny - I stopień - III - | - Bioinformatyka - ogólnoakademicki - I stopień - III - |26992021-12-10 1
Pracownia licencjacka [2021-22] OK obowiązkowy| - Biologia - ogólnoakademicki - I stopień - III - | - Biotechnologia - ogólnoakademicki - I stopień - III - | - Ochrona środowiska - ogólnoakademicki - I stopień - III - | - Ochrona środowiska - praktyczny - I stopień - III - | - Bioinformatyka - ogólnoakademicki - I stopień - III - | - Biologia - praktyczny - I stopień - - | - Biologia i zdrowie człowieka - ogólnoakademicki - I stopień - - |27242021-12-15 1

wybrano: 2724


Pracownia licencjacka

Sylabus zajęć

Informacje podstawowe

Kierunek studiów
Specjalność
-
Jednostka organizacyjna
Wydział Biologii
Poziom studiów
Forma studiów
Profil studiów
Profil ogólnoakademicki
Cykl dydaktyczny
-3
Języki wykładowe
Polski
Obligatoryjność
Obowiązkowy
Blok zajęciowy
Przedmioty nieprzypisane
Koordynator zajęć
dr hab. Julian Chmiel, chmielju@amu.edu.pl, dr hab. Ewa Chudzińska, evpell@amu.edu.pl, dr hab. Zbigniew Czapla, czapla@amu.edu.pl, dr hab. Rafał Bernard, rbernard@amu.edu.pl
Prowadzący zajęcia
dr hab. Julian Chmiel, chmielju@amu.edu.pl, dr hab. Ewa Chudzińska, evpell@amu.edu.pl, dr hab. Zbigniew Czapla, czapla@amu.edu.pl, dr hab. Rafał Bernard, rbernard@amu.edu.pl
Okres
Semestr -1
Forma zajęć / liczba godzin / forma zaliczenia
  • Zaliczenie z oceną
Liczba punktów ECTS

Cele kształcenia dla zajęć

1. Zapoznanie z zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy w laboratorium i w terenie. 2. Zapoznanie z tematyką i problematyką badawczą oraz ostateczne ustalenie tematu pracy licencjackiej. 3. Zaznajomienie się ze stanem wiedzy ogólnej i z literaturą w zakresie tematyki pracy licencjackiej. 4. Wypracowanie koncepcji syntetycznego przeglądu problematyki badawczej czy rozwiązania problemu badawczego lub koncepcji dydaktycznych – będących przedmiotem pracy licencjackiej. 5. Poznanie metodyki odpowiadającej rodzajowi i problematyce wykonywanej pracy licencjackiej. 6. Wykształcenie umiejętności poprawnego pisania pracy naukowej. 7. Napisanie pracy licencjackiej pod kierunkiem opiekuna naukowego.

Wymagania wstępne

Wymagania wstępne odnoszą się do znajomości zagadnień w zakresie nakreślonym programem kierunku studiów. Oczekuje się, że studenci mają sprecyzowany krąg zainteresowań problematyką naukową i badawczą. Studenci powinni mieć opanowaną umiejętność korzystania ze źródeł bibliotecznych, zasobów archiwalnych, baz danych, dokumentacji i internetu z poszanowaniem praw autorskich. Oczekuje się także, iż studenci biegle posługują się podstawowymi programami edytorskimi, graficznymi, statystycznymi oraz posługują się językiem angielskim na poziomie B2.

Efekty uczenia się dla zajęć

Symbol EU dla zajęć/przedmiotuPo zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka:Symbole EK dla kierunku studiów
Efekt_01zna i rozumie regulamin pracowni czy laboratorium oraz zasady pracy w terenie w przypadku, gdy praca ma charakter empiryczny/terenowy
Efekt_02potrafi umiejscowić tematykę pracy licencjackiej w problematyce badawczej
Efekt_03potrafi, w oparciu o dostępne źródła, określić stan wiedzy dotyczący tematyki pracy licencjackiej oraz wskazać najważniejsze osiągnięcia i problemy badawcze studiowanej dziedziny
Efekt_04potrafi stawiać pytania, identyfikować i analizować problemy badawcze oraz weryfikować hipotezy badawcze pod kierunkiem opiekuna naukowego
Efekt_05w przypadku pracy badawczej, potrafi wykonywać zadania badawcze w laboratorium i w terenie oraz bezpiecznie i odpowiedzialnie posługiwać się powierzonym sprzętem i materiałem biologicznym; w przypadku pracy koncepcyjnej, potrafi opracować koncepcje nowych rozwiązań dydaktycznych;
Efekt_06jest gotów do konsultacji z opiekunem naukowym oraz do odpowiedzialnej i rzetelnej realizacji kolejnych etapów pracy licencjackiej
Efekt_07potrafi poprawnie pod względem formalnym, merytorycznym i edytorskim napisać pracę licencjacką pod kierunkiem opiekuna naukowego wykorzystując adekwatne narzędzie (edytor tekstu, bazy danych, pakiety statystyczne itp.) respektując prawa autorskie

Treści programowe

Lp. Treści programowe dla zajęć/przedmiotu Symbol EU dla zajęć/przedmiotu
1.

Bezpieczeństwo i higiena pracy w laboratorium i w terenie.

Efekt_01
2.

Analiza materiałów źródłowych poszerzających wiedzę na temat podstawowych problemów i metod badawczych stosowanych w wybranej dziedzinie.

Efekt_02, Efekt_03
3.

Źródła danych; metody zbierania literatury i materiałów źródłowych; analiza i interpretacja tekstów naukowych, danych statystycznych i materiałów; stawianie hipotez badawczych i sposoby rozwiązywania określonych w pracy licencjackiej problemów badawczych. W pracach koncepcyjnych, zasady opracowywania nowych koncepcji/rozwiązań dydaktycznych.

Efekt_04, Efekt_03
4.

Zasady posługiwania się sprzętem do badań w laboratorium i terenie w zależności od tematyki i obszaru badań naukowych, których dotyczy praca licencjacka.

Efekt_05, Efekt_01
5.

Zasady poprawnej edycji tekstu naukowego, wykonywania i zamieszczania rysunków i tabel, omówienie zasad tworzenia konspektu pracy oraz poszczególnych etapów jej realizacji, systematyczne przedstawianie kolejnych etapów pisania pracy.

Efekt_06, Efekt_07

Informacje dodatkowe

Metody i formy prowadzenia zajęć
Dyskusja
Praca z tekstem
Metoda analizy przypadków
Uczenie problemowe (Problem-based learning)
Rozwiązywanie zadań (np.: obliczeniowych, artystycznych, praktycznych)
Metoda ćwiczeniowa
Metoda badawcza (dociekania naukowego)
Metoda projektu
Demonstracje dźwiękowe i/lub video
Metody aktywizujące (np.: „burza mózgów”, technika analizy SWOT, technika drzewka decyzyjnego, metoda „kuli śniegowej”, konstruowanie „map myśli”)
Praca w grupach
Sposoby ocenianiaSymbole EK dla modułu zajęć/przedmiotu
EK_1EK_2EK_3EK_4EK_5EK_6EK_7
Egzamin ustnyxxxxxx
Kolokwium ustnex
Projektxxxx
Raportxx
Prezentacja multimedialnax
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM
bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne (91-100%)
dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne (82-90%)
dobry (db; 4,0): dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne (73-81%)
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne (64-72%)
dostateczny (dst; 3,0): dostateczna wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne (55-63%)
niedostateczny (ndst; 2,0): niedostateczna wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne (0-54%)

Literatura

Wydawnictwa książkowe

    1. Gierz W.: Jak pisać pracę licencjacką? Poradnik metodyczny. , PWSHiT, Gdańsk, 2006
    2. Bernard R.: Przewodnik dla studentów piszących prace dyplomowe na Wydziale Biologii UAM w Poznaniu. Praca licencjacka. , , Poznań, 2021
    3. Majchrzak J., Mendel T.: Metodyka pisania prac magisterskich i dyplomowych, Wydawnictwo AE, Poznań, 1999

Nakład pracy studenta i punkty ECTS

Forma aktywności Średnia liczba godzin* na zrealizowanie aktywności
Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem60
Praca własna studenta:
Przygotowanie do zajęć10
Czytanie wskazanej literatury40
Przygotowanie pracy pisemnej, raportu, prezentacji, demonstracji, itp.
Przygotowanie projektu
Przygotowanie pracy semestralnej
Przygotowanie do egzaminu / zaliczenia30
Przygotowanie pracy licencjackiej-120
SUMA GODZIN270
LICZBA PUNKTÓW ECTS DLA MODUŁU ZAJĘĆ/PRZEDMIOTU9

* godzina (lekcyjna) oznacza 45 minut