Brak informacji o poprzedniej stronie.

↰ powrót do programu studiów

Sylabusy w bazie:

Surowce roślinne w farmacji i kosmetyce fakultatywny| - Biologia - ogólnoakademicki - II stopień - I i II st. magisterskich - | - Biologia - praktyczny - II stopień - I i II st. magisterskich - | - Ochrona środowiska - ogólnoakademicki - II stopień - I i II st. magisterskich - |6682020-04-23 1
Surowce roślinne w farmacji i kosmetyce 2020 fakultatywny| - Biologia - ogólnoakademicki - II stopień - I i II st. magisterskich - | - Biologia - praktyczny - II stopień - I i II st. magisterskich - | - Ochrona środowiska - ogólnoakademicki - II stopień - I i II st. magisterskich - |19922020-08-20 1
Surowce roślinne w farmacji i kosmetyce [2021_2] fakultatywny| - Biologia - ogólnoakademicki - II stopień - I i II st. magisterskich - | - Biologia - praktyczny - II stopień - II - | - Ochrona środowiska - ogólnoakademicki - II stopień - I i II st. magisterskich - |22722021-04-22 1

wybrano: 2272


Surowce roślinne w farmacji i kosmetyce

Sylabus zajęć

Informacje podstawowe

Kierunek studiów
Specjalność
-
Jednostka organizacyjna
Wydział Biologii
Poziom studiów
Forma studiów
Profil studiów
Profil ogólnoakademicki
Cykl dydaktyczny
-3
Języki wykładowe
Polski
Obligatoryjność
Fakultatywny
Blok zajęciowy
Przedmioty nieprzypisane
Koordynator zajęć
prof. dr hab. Małgorzata Garnczarska, garnczar@amu.edu.pl
Prowadzący zajęcia
prof. dr hab. Małgorzata Garnczarska, garnczar@amu.edu.pl, dr Łukasz Wojtyla, lukasz.wojtyla@amu.edu.pl, dr hab. Agnieszka Bagniewska-Zadworna, agabag@amu.edu.pl, dr Maria Katarzyna Wojciechowicz, kaswoj@amu.edu.pl
Okres
Semestr -1
Forma zajęć / liczba godzin / forma zaliczenia
  • Zaliczenie z oceną
Liczba punktów ECTS

Cele kształcenia dla zajęć

1. Przekazanie słuchaczom wiedzy na temat surowców roślinnych stosowanych w przemyśle kosmetycznym i farmaceutycznym. 2. Zaznajomienie studentów z zagadnieniami dotyczącymi pochodzenia, pozyskiwania oraz warunków konserwacji i przechowywania surowców farmakognostycznych w medycynie i kosmetologii 3. Przedstawienie analizy składu chemicznego kosmetyków oraz produktów leczniczych oraz wskazanie regulacji prawnych dotyczących dopuszczenia naturalnego produktu kosmetycznego do obrotu 4. Wskazanie grup roślin najczęściej wykorzystywanych jako źródła surowców w przemyśle kosmetycznym i farmaceutycznym

Wymagania wstępne

Znajomość podstawowych procesów biochemicznych i fizjologicznych zachodzących w roślinach.

Efekty uczenia się dla zajęć

Symbol EU dla zajęć/przedmiotuPo zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka:Symbole EK dla kierunku studiów
Efekt_01opisać efekty działania substancji naturalnych pochodzenia roślinnego na poziomie molekularnym i całego organizmu człowieka
Efekt_02wskazać grupy roślin oraz scharakteryzować właściwości i określić występowanie wybranych substancji stosowanych w przemyśle farmaceutycznym i kosmetycznym
Efekt_03omówić przykłady zastosowania procesów biotechnologicznych w celu otrzymywania substancji na potrzeby przemysłu farmaceutycznego i kosmetycznego
Efekt_04przeanalizować dostępne informacje na zadany temat i przedstawić najważniejsze ich elementy w formie wystąpienia ustnego oraz aktywnie uczestniczyć w dyskusji

Treści programowe

Lp. Treści programowe dla zajęć/przedmiotu Symbol EU dla zajęć/przedmiotu
1.

Surowce roślinne: pochodzenie, pozyskiwanie oraz warunki konserwacji i przechowywania surowców farmakognostycznych w medycynie i kosmetologii

Efekt_02, Efekt_03
2.

Analiza składu chemicznego kosmetyków i produktów leczniczych oraz regulacje prawne dotyczące dopuszczenia naturalnego produktu kosmetycznego do obrotu

Efekt_02
3.

Grupy roślin najczęściej wykorzystywane jako źródło surowca w przemyśle kosmetycznym i farmaceutycznym

Efekt_01, Efekt_02
4.

Zastosowanie procesów biotechnologicznych w tym bioinżynierii do otrzymywania substancji roślinnych na skalę przemysłową.

Efekt_03
5.

Roślina jako surowiec cennych substancji wykorzystywanych w przemyśle farmaceutycznym na przykładzie leków pochodzenia roślinnego stosowanych w terapiach antynowotworowych.

Efekt_01, Efekt_02
6.

Tytoń jako alternatywny w stosunku do bakterii przykład eukariotycznego systemu ekspresyjnego w produkcji leków.

Efekt_03, Efekt_04
7.

Kwas salicylowy i jego zastosowania w przemyśle

Efekt_01, Efekt_02, Efekt_04

Informacje dodatkowe

Metody i formy prowadzenia zajęć
Sposoby ocenianiaSymbole EK dla modułu zajęć/przedmiotu
EK_1EK_2EK_3EK_4
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM
bardzo dobry (bdb; 5,0):
dobry plus (+db; 4,5):
dobry (db; 4,0):
dostateczny plus (+dst; 3,5):
dostateczny (dst; 3,0):
niedostateczny (ndst; 2,0):

Literatura

Wydawnictwa książkowe

    1. O. Kayser, RH. Muller: Biotechnologia farmaceutyczna, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2003
    2. S. Kohlmunzer: Farmakognozja, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2003
    3. A. Kołodziejczyk: Naturalne związki organiczne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2003
    4. E. Lamer-Zarawska, B. Kowal-Gierczak, J. Niedworok: Fitoterapia i leki roślinne, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2007
    5. M. Molski: Chemia piękna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2011
    6. R. Czerpak, A. Jabłońska-Trypuć: Roślinne surowce kosmetyczne, MedPharm, Wrocław, 2008
    7. A. Jabłońska-Trypuć, R. Czerpak: Surowce kosmetyczne i ich składniki, MedPharm, Wrocław, 2008

Artykuły w czasopismach

    1. J. Budzianowski (2012): Tytoń - producent rekombinowanych interleukin, Przegląd Lekarski, 69/10
    2. S. Malik i wsp. (2011): Production of the anticancer drug taxol in Taxus baccata suspension cultures, Process Biochemistry, 46
    3. S. Hellwig (2004): Plant cell cultures for the production of recombinant proteins, Nature Biotechnology, 22/11
    4. P. Keglevich (2012): Modifications on the Basic Skeletons of Vinblastine and Vincristine, Molecules, 17
    5. ML. Zhou (2009): Production and metabolic engineering of terpenoid indole alkaloids in cell cultures of the medicinal plant Catharanthus roseus, Biotechnol. Appl. Biochem., 52
    6. G. Grynkiewicz, J. Hennig (2010): Związki naturalne w farmacji i medycynie. Kwas salicylowy i fenolokwasy, Standardy Medyczne - Pediatria, 7
    7. M. Wieczorek i wsp. (2006): Rozwój badań nad wykorzystaniem substancji pochodzenia roślinnego w terapi nowotworów, Nowiny Lekarskie, 75/4

Nakład pracy studenta i punkty ECTS

Forma aktywności Średnia liczba godzin* na zrealizowanie aktywności
Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem
Praca własna studenta:
Przygotowanie do zajęć
Czytanie wskazanej literatury
Przygotowanie pracy pisemnej, raportu, prezentacji, demonstracji, itp.
Przygotowanie projektu
Przygotowanie pracy semestralnej
Przygotowanie do egzaminu / zaliczenia
SUMA GODZIN
LICZBA PUNKTÓW ECTS DLA MODUŁU ZAJĘĆ/PRZEDMIOTU

* godzina (lekcyjna) oznacza 45 minut