Brak informacji o poprzedniej stronie.
Geografia
Sylabus zajęć
Okres
Semestr -1
|
Forma zajęć / liczba godzin / forma zaliczenia
|
Liczba punktów ECTS
|
Symbol EU dla zajęć/przedmiotu | Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka: | Symbole EK dla kierunku studiów |
Efekt_01 | zna podstawowe procesy naturalne i antropogeniczne kształtujące powierzchnię Ziemi. | |
Efekt_02 | umie zdefiniować zależności między światem przyrody żywej, a czynnikami abiotycznymi i antropogenicznymi. | |
Efekt_03 | zna źródła informacji przestrzennej i potrafi myśleć przestrzennie w odniesieniu do zmienności terytorialnej zjawisk przyrodniczych oraz umie orientować się w terenie. | |
Efekt_04 | zna narzędzia i metody wykorzystywane w badaniach geograficznych i przyrodniczych oraz widzi ich przydatność w prowadzeniu lekcji biologii i przyrody. |
Lp. | Treści programowe dla zajęć/przedmiotu | Symbol EU dla zajęć/przedmiotu |
1. |
Źródła informacji geograficznej. Mapy w geografii - typy map, skala. Orientacja na Ziemi współrzędne geograficzne. Ruch obrotowy i obiegowy Ziemi i ich konsekwencje. |
Efekt_01, Efekt_03 |
2. |
Procesy i zjawiska geograficzne i ich zróżnicowanie przestrzenne |
Efekt_01, Efekt_02, Efekt_03 |
3. |
Podstawy struktury scenariusza lekcji biologii i przyrody uwzględniających treści geograficzne. |
Efekt_03, Efekt_04 |
4. |
Ziemia we Wszechświecie. Historia i budowa Wszechświata. |
Efekt_01 |
5. |
Sfery Ziemi (atmosfera, hydrosfera, kriosfera, litosfera, biosfera, pedosfera) - budowa, zjawiska, procesy, wzajemne zależności; cykle geochemiczne, obieg wody, teoria tektoniki płyt. Antroposfera. |
Efekt_01, Efekt_02, Efekt_03 |
6. |
Historia Ziemi, powstanie Ziemi, podział stratygraficzny, ewolucja życia, masowe wymierania. |
Efekt_01, Efekt_02 |
7. |
Geografia regionalna świata; charakterystyka środowiska przyrodniczego poszczególnych kontynentów, zróżnicowanie środowiska przyrodniczego. |
Efekt_01, Efekt_02 |
8. |
Położenie i środowisko przyrodnicze Polski. |
Efekt_01, Efekt_02 |
Metody i formy prowadzenia zajęć | |
---|---|
Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień | |
Wykład konwersatoryjny | |
Dyskusja | |
Praca z tekstem | |
Metoda analizy przypadków | |
Metoda ćwiczeniowa | |
Metoda warsztatowa | |
Metody aktywizujące (np.: „burza mózgów”, technika analizy SWOT, technika drzewka decyzyjnego, metoda „kuli śniegowej”, konstruowanie „map myśli”) | |
debata oxfordzka |
Sposoby oceniania | Symbole EK dla modułu zajęć/przedmiotu | ||||
---|---|---|---|---|---|
EK_1 | EK_2 | EK_3 | EK_4 | ||
Kolokwium pisemne | x | x | x | x | |
Projekt | x | x |
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM | |
---|---|
bardzo dobry (bdb; 5,0): | doskonała wiedza, umiejętności oraz kompetencje osobiste i społeczne |
dobry plus (+db; 4,5): | bardzo dobra wiedza, umiejętności oraz kompetencje osobiste i społeczne |
dobry (db; 4,0): | dobra wiedza, umiejętności oraz kompetencje osobiste i społeczne |
dostateczny plus (+dst; 3,5): | wystarczająca wiedza, umiejętności oraz kompetencje osobiste i społeczne, ale z istotnymi brakami |
dostateczny (dst; 3,0): | wystarczająca wiedza, umiejętności oraz kompetencje osobiste i społeczne, ale z częstych błędów |
niedostateczny (ndst; 2,0): | niezadowalająca wiedza, umiejętności oraz kompetencje osobiste i społeczne |
Wydawnictwa książkowe
Forma aktywności | Średnia liczba godzin* na zrealizowanie aktywności | |
---|---|---|
Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem | 40 | |
Praca własna studenta: | ||
Przygotowanie do zajęć | 10 | |
Czytanie wskazanej literatury | 5 | |
Przygotowanie pracy pisemnej, raportu, prezentacji, demonstracji, itp. | 5 | |
Przygotowanie projektu | 15 | |
Przygotowanie pracy semestralnej | ||
Przygotowanie do egzaminu / zaliczenia | 15 | |
SUMA GODZIN | 90 | |
LICZBA PUNKTÓW ECTS DLA MODUŁU ZAJĘĆ/PRZEDMIOTU | 3 |
* godzina (lekcyjna) oznacza 45 minut