Brak informacji o poprzedniej stronie.

↰ powrót do programu studiów

Sylabusy w bazie:

Ekologia obowiązkowy| - Biologia - ogólnoakademicki - I stopień - III - | - Biologia - praktyczny - I stopień - III - |3190000-00-00 1
Ekologia obowiązkowy| - Ochrona środowiska - ogólnoakademicki - I stopień - I - | - Ochrona środowiska - praktyczny - I stopień - I - |1770000-00-00 1
Ekologia obowiązkowy| - Ochrona środowiska - ogólnoakademicki - I stopień - I - |2480000-00-00 1
Ekologia 2021 obowiązkowy| - Biologia - praktyczny - I stopień - II - |21432021-03-14 1
Ekologia 2021 [2021-22] OK obowiązkowy| - Biologia - praktyczny - I stopień - II - |25642021-12-09 1
Ekologia 2021 [2021-22] OK [2021-22] obowiązkowy| - Biologia - praktyczny - I stopień - II - |27622021-12-10 1
Ekologia [2021-22] [2021-22] OK obowiązkowy| - Ochrona środowiska - ogólnoakademicki - I stopień - I - |26862021-12-11 1
Ekologia [2021-22] OK obowiązkowy| - Biologia - ogólnoakademicki - I stopień - I - |27642021-12-11 1
Ekologia [2021-22] OK obowiązkowy| - Ochrona środowiska - ogólnoakademicki - I stopień - I - |26462021-12-15 1

wybrano: 2646


Ekologia

Sylabus zajęć

Informacje podstawowe

Kierunek studiów
Specjalność
-
Jednostka organizacyjna
Wydział Biologii
Poziom studiów
Forma studiów
Profil studiów
Profil ogólnoakademicki
Cykl dydaktyczny
-3
Języki wykładowe
Polski
Obligatoryjność
Obowiązkowy
Blok zajęciowy
Przedmioty nieprzypisane
Koordynator zajęć
prof. dr hab. Natalia Kuczyńska-Kippen, nkippen@amu.edu.pl
Prowadzący zajęcia
prof. dr hab. Natalia Kuczyńska-Kippen, nkippen@amu.edu.pl, dr hab. Ziemowit Kosiński, zkosinsk@amu.edu.pl
Okres
Semestr -1
Forma zajęć / liczba godzin / forma zaliczenia
  • Zaliczenie z oceną
Liczba punktów ECTS

Cele kształcenia dla zajęć

Zapoznanie z podstawami współczesnej ekologii rozumianej jako dziedzina nauki i jej relacjami z innymi działami biologii. 2. Przekazanie wiedzy dotyczącej: - przystosowania organizmów do środowiska, - czynników warunkujących rozmieszczenie i liczebność organizmów w przestrzeni, - wzajemnych oddziaływań między organizmami, - struktury i dynamiki populacji, - mechanizmów funkcjonowanie ekosystemów.

Wymagania wstępne

Podstawowe wiadomości z zakresu ekologii na poziomie szkoły średniej.

Efekty uczenia się dla zajęć

Symbol EU dla zajęć/przedmiotuPo zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka:Symbole EK dla kierunku studiów
Efekt_01podać podstawowe zasady i zakres współczesnej ekologii oraz określić jej związek z innymi działami biologii
Efekt_02wskazać mechanizmy warunkujące przystosowanie organizmów do środowiska oraz czynniki warunkujące rozmieszczenie gatunków w przestrzeni
Efekt_03wymienić i scharakteryzować różnorodność interakcji międzygatunkowych
Efekt_04objaśnić pojęcie populacji i wskazać mechanizmy warunkujące liczebność, dynamikę i strukturę demograficzną populacji
Efekt_05zdefiniować i scharakteryzować jednostki organizacji biosfery ze szczególnym uwzględnieniem poziomu ekosystemalnego i biocenotycznego
Efekt_06wskazać mechanizmy i szlaki przepływu energii w ekosystemie

Treści programowe

Lp. Treści programowe dla zajęć/przedmiotu Symbol EU dla zajęć/przedmiotu
1.

Podstawy współczesnej ekologii: - ekologia jako dziedzina nauki - definicje, historia, zróżnicowanie - zmienność różnorodności gatunkowej w przestrzeni - migracje i rozprzestrzenianie się gatunków - selekcja siedlisk - wpływ czynników fizycznych i chemicznych na rozmieszczenie organizmów

Efekt_01, Efekt_02
2.

Oddziaływania między organizmami: - ewolucja interakcji międzygatunkowych - rodzaje oddziaływań - konkurencja, eksploatacja, mutualizm

Efekt_03
3.

Liczebność organizmów w populacji: - właściwości populacji - dynamika populacji - demografia populacji - regulacja liczebności populacji

Efekt_04
4.

Ekosystem i biocenoza: - poziomy organizacji życia - powstawanie i rozwój ekosystemów - struktura i organizacja biocenozy - zmiany w biocenozach - sukcesja, klimaks

Efekt_05
5.

Przepływ energii i struktury troficzne: - produkcja pierwotna i wtórna - dekompozycja biomasy - cykle biogeochemiczne - sieci troficzne i przepływ energii w ekosystemach

Efekt_06

Informacje dodatkowe

Metody i formy prowadzenia zajęć
Sposoby ocenianiaSymbole EK dla modułu zajęć/przedmiotu
EK_1EK_2EK_3EK_4EK_5EK_6
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM
bardzo dobry (bdb; 5,0):
dobry plus (+db; 4,5):
dobry (db; 4,0):
dostateczny plus (+dst; 3,5):
dostateczny (dst; 3,0):
niedostateczny (ndst; 2,0):

Literatura

Wydawnictwa książkowe

    1. Begon M., Mortimer M.: Ekologia populacji. Studium porównawcze zwierząt i roślin., PWRiL, Warszawa, 1989
    2. Combes C.: Ekologia i ewolucja pasożytnictwa. Długotrwałe wzajemne oddziaływania., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1999
    3. Jędrzejewska B., Jędrzejewski W.: Ekologia zwierząt drapieżnych Puszczy Białowieskiej., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2001
    4. Krebs Ch.J.: Ekologia. Eksperymentalna analiza rozmieszczenia i liczebności., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1996
    5. Krebs Ch.J.: Ekologia. Eksperymentalna analiza rozmieszczenia i liczebności., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2011
    6. Krebs J.R., Davies N.B.: Wprowadzenie do ekologii behawioralnej., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2001
    7. Mackenzie A., Ball A.S., Virdee S.R.: Krótkie wykłady. Ekologia., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2005
    8. Weiner J.: Życie i ewolucja biosfery. Podręcznik ekologii ogólnej., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1999
    9. Falińska K.: Ekologia roślin., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2012

Nakład pracy studenta i punkty ECTS

Forma aktywności Średnia liczba godzin* na zrealizowanie aktywności
Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem
Praca własna studenta:
Przygotowanie do zajęć
Czytanie wskazanej literatury
Przygotowanie pracy pisemnej, raportu, prezentacji, demonstracji, itp.
Przygotowanie projektu
Przygotowanie pracy semestralnej
Przygotowanie do egzaminu / zaliczenia
SUMA GODZIN
LICZBA PUNKTÓW ECTS DLA MODUŁU ZAJĘĆ/PRZEDMIOTU

* godzina (lekcyjna) oznacza 45 minut