Brak informacji o poprzedniej stronie.
Ekologia
Sylabus zajęć
Okres
Semestr -1
|
Forma zajęć / liczba godzin / forma zaliczenia
|
Liczba punktów ECTS
|
Symbol EU dla zajęć/przedmiotu | Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka: | Symbole EK dla kierunku studiów |
Efekt_01 | definiować kluczowe terminy ekologiczne i opisać koncepcje ekologiczne; | |
Efekt_02 | objaśniać podstawowe procesy i modele ekologiczne | |
Efekt_03 | umiejętnie stosować modele ekologiczne w celu wyjaśnienia zjawisk przyrodniczych | |
Efekt_04 | prawidłowo interpretować relacje między organizmami; oraz między organizmami i środowiskiem | |
Efekt_05 | postrzegać i rozumieć wielostopniowość i złożoność układów przyrodniczych; | |
Efekt_06 | objaśnić nierozerwalność procesów ekologicznych i przemian ewolucyjnych; | |
Efekt_07 | opisać wpływ człowieka na funkcjonowanie biosfery i przewidzieć skutki działalności człowieka na funkcjonowanie ekosystemów; | |
Efekt_08 | aktywnie wyszukiwać informacje ze źródeł literaturowych; |
Lp. | Treści programowe dla zajęć/przedmiotu | Symbol EU dla zajęć/przedmiotu |
1. |
Teorie w ekologii, skala ekologiczna organizmów |
Efekt_01, Efekt_02 |
2. |
Warunki środowiska wpływające na rozmieszczenie i liczebność organizmów (1): Czynniki abiotyczne: temperatura, wilgotność, pH, Zasoby: promieniowanie aktywne fotosyntetycznie, CO2, związki mineralne, |
Efekt_04 |
3. |
Warunki środowiska wpływające na rozmieszczenie i liczebność organizmów (2): Zaburzenia, Czynniki biotyczne, Interakcje międzyosobnicze i międzygatunkowe (1) : mutualizm |
Efekt_04 |
4. |
Modyfikujący wpływ organizmów na warunki środowiska |
Efekt_04 |
5. |
Strategie adaptacyjne organizmów do zmieniających się w skali globalnej i czasowej warunków środowiska |
Efekt_02 |
6. |
Pojecie populacji i jej granic. Liczebność i zagęszczenie populacji. Struktura populacji: płciowa, wiekowa, wielkości osobników, przestrzenna, socjalna i genetyczna. |
Efekt_05 |
7. |
Rozrodczość. Ruch, dyspersja, migracje i rozszerzanie zasięgu geograficznego. Teorie metapopulacji i biogeografii wysp. |
Efekt_03 |
8. |
Śmiertelność. Strategie życiowe. Dynamika i regulacja liczebności populacji. Krzywe przeżywania i wzrostu populacji |
Efekt_03 |
9. |
Interakcje międzyosobnicze i międzygatunkowe (2). Komensalizm. Konkurencja wewnątrz- i międzygatunkowa. Mechanizmy rozdziału nisz ekologicznych. |
Efekt_04 |
10. |
Drapieżnictwo, relacje między drapieżnikami i ofiarami. Teoria optymalnego żerowania. Pasożytnictwo, przegląd typów i form. |
Efekt_04 |
11. |
Pasożytnictwo i roślinożerność w ujęciu ewolucyjnym |
Efekt_06 |
12. |
Sukcesja: sukcesja pierwotna i wtórna, koncepcje sukcesji, przykłady sukcesji, stan klimaksu |
Efekt_02 |
13. |
Struktura i dynamika biocenozy: łańcuchy pokarmowe i poziomy troficzne, zaburzenia i biocenozy niezrównoważone. |
Efekt_05 |
14. |
Metabolizm biocenozy: produkcja pierwotna i wtórna |
Efekt_05 |
15. |
Ekosystemy: typy, dynamika i funkcjonowanie, wpływ działalności człowieka. |
Efekt_07 |
Metody i formy prowadzenia zajęć |
---|
Sposoby oceniania | Symbole EK dla modułu zajęć/przedmiotu | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
EK_1 | EK_2 | EK_3 | EK_4 | EK_5 | EK_6 | EK_7 | EK_8 |
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM | |
---|---|
bardzo dobry (bdb; 5,0): | |
dobry plus (+db; 4,5): | |
dobry (db; 4,0): | |
dostateczny plus (+dst; 3,5): | |
dostateczny (dst; 3,0): | |
niedostateczny (ndst; 2,0): |
Wydawnictwa książkowe
Forma aktywności | Średnia liczba godzin* na zrealizowanie aktywności | |
---|---|---|
Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem | ||
Praca własna studenta: | ||
Przygotowanie do zajęć | ||
Czytanie wskazanej literatury | ||
Przygotowanie pracy pisemnej, raportu, prezentacji, demonstracji, itp. | ||
Przygotowanie projektu | ||
Przygotowanie pracy semestralnej | ||
Przygotowanie do egzaminu / zaliczenia | ||
SUMA GODZIN | ||
LICZBA PUNKTÓW ECTS DLA MODUŁU ZAJĘĆ/PRZEDMIOTU |
* godzina (lekcyjna) oznacza 45 minut