Brak informacji o poprzedniej stronie.

↰ powrót do programu studiów

Sylabusy w bazie:

Ekologia obowiązkowy| - Biologia - ogólnoakademicki - I stopień - III - | - Biologia - praktyczny - I stopień - III - |3190000-00-00 1
Ekologia obowiązkowy| - Ochrona środowiska - ogólnoakademicki - I stopień - I - | - Ochrona środowiska - praktyczny - I stopień - I - |1770000-00-00 1
Ekologia obowiązkowy| - Ochrona środowiska - ogólnoakademicki - I stopień - I - |2480000-00-00 1
Ekologia 2021 obowiązkowy| - Biologia - praktyczny - I stopień - II - |21432021-03-14 1
Ekologia 2021 [2021-22] OK obowiązkowy| - Biologia - praktyczny - I stopień - II - |25642021-12-09 1
Ekologia 2021 [2021-22] OK [2021-22] obowiązkowy| - Biologia - praktyczny - I stopień - II - |27622021-12-10 1
Ekologia [2021-22] [2021-22] OK obowiązkowy| - Ochrona środowiska - ogólnoakademicki - I stopień - I - |26862021-12-11 1
Ekologia [2021-22] OK obowiązkowy| - Biologia - ogólnoakademicki - I stopień - I - |27642021-12-11 1
Ekologia [2021-22] OK obowiązkowy| - Ochrona środowiska - ogólnoakademicki - I stopień - I - |26462021-12-15 1

wybrano: 2646


Ekologia

Sylabus zajęć

Informacje podstawowe

Kierunek studiów
Specjalność
-
Jednostka organizacyjna
Wydział Biologii
Poziom studiów
Forma studiów
Profil studiów
Profil ogólnoakademicki
Cykl dydaktyczny
-3
Języki wykładowe
Polski
Obligatoryjność
Obowiązkowy
Blok zajęciowy
Przedmioty nieprzypisane
Koordynator zajęć
prof. dr hab. Leszek Rychlik, lrychlik@amu.edu.pl
Prowadzący zajęcia
prof. dr hab. Leszek Rychlik, lrychlik@amu.edu.pl, dr hab. Anna Skoracka, skoracka@amu.edu.pl, prof. dr hab. Jan Holeksa, janhol@amu.edu.pl
Okres
Semestr -1
Forma zajęć / liczba godzin / forma zaliczenia
  • Zaliczenie z oceną
Liczba punktów ECTS

Cele kształcenia dla zajęć

C1 Przekazanie wiedzy z zakresu ekologii, czyli wiedzy o zależnościach decydujących o liczebności i rozmieszczeniu organizmów C2 Rozwinięcie zdolności zrozumienia koncepcji i modeli ekologicznych oraz umiejętności zastosowania ich do interpretacji zjawisk przyrodniczych C3 Rozwinięcie umiejętności interpretacji zjawisk ekologicznych na tle uwarunkowań środowiskowych C4 Wyrobienie umiejętności właściwej interpretacji relacji między organizmami oraz umiejętności ich zidentyfikowania i opisania C5 Rozwinięcie umiejętności interpretacji zjawisk ekologicznych na tle procesów ewolucyjnych C6 Nabycie umiejętności interpretacji wpływu człowieka na procesy ekologiczne C7 Rozwinięcie umiejętności powiązania ekologii z działalnością praktyczną w zakresie racjonalnej eksploatacji populacji i ochrony przyrody C8 Wyrobienie umiejętności korzystania ze źródeł literaturowych

Wymagania wstępne

Potwierdzona elementarna wiedza i umiejętności z zakresu biologii, matematyki, fizyki i chemii. Gotowość uczenia się i sprawność komunikowania się.

Efekty uczenia się dla zajęć

Symbol EU dla zajęć/przedmiotuPo zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka:Symbole EK dla kierunku studiów
Efekt_01zna i rozumie kluczowe terminy ekologiczne i koncepcje ekologiczne;
Efekt_02zna i rozumie podstawowe procesy i modele ekologiczne
Efekt_03potrafi umiejętnie stosować modele ekologiczne w celu wyjaśnienia zjawisk przyrodniczych
Efekt_04zna i rozumie oraz potrafi prawidłowo interpretować relacje między organizmami; oraz między organizmami i środowiskiem
Efekt_05zna i rozumie oraz potrafi postrzegać wielostopniowość i złożoność układów przyrodniczych;
Efekt_06zna i rozumie procesy ekologiczne i przemiany ewolucyjne oraz potrafi je wyjaśnić;
Efekt_07potrafi opisać wpływ człowieka na funkcjonowanie biosfery i przewidzieć skutki działalności człowieka na funkcjonowanie ekosystemów;
Efekt_08potrafi aktywnie wyszukiwać informacje ze źródeł literaturowych;

Treści programowe

Lp. Treści programowe dla zajęć/przedmiotu Symbol EU dla zajęć/przedmiotu
1.

Teorie w ekologii, skala ekologiczna organizmów

Efekt_01, Efekt_02, Efekt_08
2.

Warunki środowiska wpływające na rozmieszczenie i liczebność organizmów (1): Czynniki abiotyczne: temperatura, wilgotność, pH, Zasoby: promieniowanie aktywne fotosyntetycznie, CO2, związki mineralne,

Efekt_04, Efekt_08
3.

Warunki środowiska wpływające na rozmieszczenie i liczebność organizmów (2): Zaburzenia, Czynniki biotyczne, Interakcje międzyosobnicze i międzygatunkowe (1) : mutualizm

Efekt_04, Efekt_08
4.

Modyfikujący wpływ organizmów na warunki środowiska

Efekt_04, Efekt_08
5.

Strategie adaptacyjne organizmów do zmieniających się w skali globalnej i czasowej warunków środowiska

Efekt_02, Efekt_06, Efekt_08
6.

Pojecie populacji i jej granic. Liczebność i zagęszczenie populacji. Struktura populacji: płciowa, wiekowa, wielkości osobników, przestrzenna, socjalna i genetyczna.

Efekt_05, Efekt_08
7.

Rozrodczość. Ruch, dyspersja, migracje i rozszerzanie zasięgu geograficznego. Teorie metapopulacji i biogeografii wysp.

Efekt_03, Efekt_08
8.

Śmiertelność. Strategie życiowe. Dynamika i regulacja liczebności populacji. Krzywe przeżywania i wzrostu populacji

Efekt_03, Efekt_07
9.

Interakcje międzyosobnicze i międzygatunkowe (2). Komensalizm. Konkurencja wewnątrz- i międzygatunkowa. Mechanizmy rozdziału nisz ekologicznych.

Efekt_04, Efekt_08
10.

Drapieżnictwo, relacje między drapieżnikami i ofiarami. Teoria optymalnego żerowania. Pasożytnictwo, przegląd typów i form.

Efekt_04, Efekt_05, Efekt_08
11.

Pasożytnictwo i roślinożerność w ujęciu ewolucyjnym

Efekt_06, Efekt_08
12.

Sukcesja: sukcesja pierwotna i wtórna, koncepcje sukcesji, przykłady sukcesji, stan klimaksu

Efekt_02, Efekt_08
13.

Struktura i dynamika biocenozy: łańcuchy pokarmowe i poziomy troficzne, zaburzenia i biocenozy niezrównoważone.

Efekt_05, Efekt_08
14.

Metabolizm biocenozy: produkcja pierwotna i wtórna

Efekt_05, Efekt_08
15.

Ekosystemy: typy, dynamika i funkcjonowanie, wpływ działalności człowieka.

Efekt_07, Efekt_08

Informacje dodatkowe

Metody i formy prowadzenia zajęć
Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień
Wykład problemowy
Dyskusja
Praca z tekstem
Metoda analizy przypadków
Rozwiązywanie zadań (np.: obliczeniowych, artystycznych, praktycznych)
Metoda ćwiczeniowa
Metoda laboratoryjna
Metoda badawcza (dociekania naukowego)
Praca w grupach
Sposoby ocenianiaSymbole EK dla modułu zajęć/przedmiotu
EK_1EK_2EK_3EK_4EK_5EK_6EK_7EK_8
Egzamin pisemnyxxxxxxxx
Egzamin z „otwartą książką”xxxxxxxx
Raportxxxxxxxx
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM
bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza teoretyczna na temat zależności i czynników decydujących o liczebności i rozmieszczeniu organizmów, koncepcji i modeli ekologicznych; znakomita umiejętność interpretacji zjawisk ekologicznych na tle uwarunkowań środowiskowych i procesów ewolucyjnych; znakomita umiejętność oceny wpływu człowieka na procesy ekologiczne; znakomita umiejętność powiązania ekologii z działalnością praktyczną w zakresie racjonalnej eksploatacji populacji i ochrony przyrody; znakomita umiejętność korzystania z artykułów naukowych
dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza teoretyczna na temat zależności i czynników decydujących o liczebności i rozmieszczeniu organizmów, koncepcji i modeli ekologicznych; bardzo dobra umiejętność interpretacji zjawisk ekologicznych na tle uwarunkowań środowiskowych i procesów ewolucyjnych; bardzo dobra umiejętność oceny wpływu człowieka na procesy ekologiczne; bardzo dobra umiejętność powiązania ekologii z działalnością praktyczną w zakresie racjonalnej eksploatacji populacji i ochrony przyrody; bardzo dobra umiejętność korzystania z artykułów naukowych
dobry (db; 4,0): dobra wiedza teoretyczna na temat zależności i czynników decydujących o liczebności i rozmieszczeniu organizmów, koncepcji i modeli ekologicznych; dobra umiejętność interpretacji zjawisk ekologicznych na tle uwarunkowań środowiskowych i procesów ewolucyjnych; dobra umiejętność oceny wpływu człowieka na procesy ekologiczne; dobra umiejętność powiązania ekologii z działalnością praktyczną w zakresie racjonalnej eksploatacji populacji i ochrony przyrody; dobra umiejętność korzystania z artykułów naukowych
dostateczny plus (+dst; 3,5): wiedza teoretyczna na temat zależności i czynników decydujących o liczebności i rozmieszczeniu organizmów, koncepcji i modeli ekologicznych; umiejętność interpretacji zjawisk ekologicznych na tle uwarunkowań środowiskowych i procesów ewolucyjnych; umiejętność oceny wpływu człowieka na procesy ekologiczne; umiejętność powiązania ekologii z działalnością praktyczną w zakresie racjonalnej eksploatacji populacji i ochrony przyrody; umiejętność korzystania z artykułów naukowych - ale ze znacznymi niedociągnięciami
dostateczny (dst; 3,0): wiedza teoretyczna na temat zależności i czynników decydujących o liczebności i rozmieszczeniu organizmów, koncepcji i modeli ekologicznych; umiejętność interpretacji zjawisk ekologicznych na tle uwarunkowań środowiskowych i procesów ewolucyjnych; umiejętność oceny wpływu człowieka na procesy ekologiczne; umiejętność powiązania ekologii z działalnością praktyczną w zakresie racjonalnej eksploatacji populacji i ochrony przyrody; umiejętność korzystania z artykułów naukowych - ale z licznymi błędami
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza teoretyczna na temat zależności i czynników decydujących o liczebności i rozmieszczeniu organizmów, koncepcji i modeli ekologicznych; brak umiejętności interpretacji zjawisk ekologicznych na tle uwarunkowań środowiskowych i procesów ewolucyjnych; brak umiejętności oceny wpływu człowieka na procesy ekologiczne; brak umiejętności powiązania ekologii z działalnością praktyczną w zakresie racjonalnej eksploatacji populacji i ochrony przyrody; brak umiejętności korzystania z artykułów naukowych

Literatura

Wydawnictwa książkowe

    1. D. F. Futuyma: Ewolucja, WUW, Warszawa, 2008
    2. K. Falińska : Ekologia roślin. Wyd. 3. , Wyd. Nauk. PWN, Warszawa, 2004
    3. Ch. J. Krebs: Ekologia, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa, 2011
    4. J. Weiner: Życie i ewolucja biosfery. Wyd. 2., Wyd. Nauk. PWN, Warszawa, 2005

Nakład pracy studenta i punkty ECTS

Forma aktywności Średnia liczba godzin* na zrealizowanie aktywności
Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem60
Praca własna studenta:
Przygotowanie do zajęć15
Czytanie wskazanej literatury
Przygotowanie pracy pisemnej, raportu, prezentacji, demonstracji, itp.15
Przygotowanie projektu
Przygotowanie pracy semestralnej
Przygotowanie do egzaminu / zaliczenia15
SUMA GODZIN105
LICZBA PUNKTÓW ECTS DLA MODUŁU ZAJĘĆ/PRZEDMIOTU4

* godzina (lekcyjna) oznacza 45 minut