Brak informacji o poprzedniej stronie.
Ekologia
Sylabus zajęć
Okres
Semestr -1
|
Forma zajęć / liczba godzin / forma zaliczenia
|
Liczba punktów ECTS
|
Symbol EU dla zajęć/przedmiotu | Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka: | Symbole EK dla kierunku studiów |
Efekt_01 | potrafi definiować kluczowe terminy ekologiczne i opisać koncepcje ekologiczne; | |
Efekt_02 | potrafi objaśniać podstawowe procesy i modele ekologiczne | |
Efekt_03 | potrafi umiejętnie stosować modele ekologiczne w celu wyjaśnienia zjawisk przyrodniczych | |
Efekt_04 | potrafi prawidłowo interpretować relacje między organizmami; oraz między organizmami i środowiskiem | |
Efekt_05 | potrafi postrzegać i rozumieć wielostopniowość i złożoność układów przyrodniczych; | |
Efekt_06 | potrafi objaśnić nierozerwalność procesów ekologicznych i przemian ewolucyjnych; | |
Efekt_07 | potrafi opisać wpływ człowieka na funkcjonowanie biosfery i przewidzieć skutki działalności człowieka na funkcjonowanie ekosystemów; | |
Efekt_08 | potrafi aktywnie wyszukiwać informacje ze źródeł literaturowych; |
Lp. | Treści programowe dla zajęć/przedmiotu | Symbol EU dla zajęć/przedmiotu |
1. |
Teorie w ekologii, skala ekologiczna organizmów |
Efekt_01, Efekt_02 |
2. |
Warunki środowiska wpływające na rozmieszczenie i liczebność organizmów (1): Czynniki abiotyczne: temperatura, wilgotność, pH, Zasoby: promieniowanie aktywne fotosyntetycznie, CO2, związki mineralne, |
Efekt_04 |
3. |
Warunki środowiska wpływające na rozmieszczenie i liczebność organizmów (2): Zaburzenia, Czynniki biotyczne, Interakcje międzyosobnicze i międzygatunkowe (1) : mutualizm |
Efekt_04 |
4. |
Modyfikujący wpływ organizmów na warunki środowiska |
Efekt_04 |
5. |
Strategie adaptacyjne organizmów do zmieniających się w skali globalnej i czasowej warunków środowiska |
Efekt_02 |
6. |
Pojecie populacji i jej granic. Liczebność i zagęszczenie populacji. Struktura populacji: płciowa, wiekowa, wielkości osobników, przestrzenna, socjalna i genetyczna. |
Efekt_05 |
7. |
Rozrodczość. Ruch, dyspersja, migracje i rozszerzanie zasięgu geograficznego. Teorie metapopulacji i biogeografii wysp. |
Efekt_03 |
8. |
Śmiertelność. Strategie życiowe. Dynamika i regulacja liczebności populacji. Krzywe przeżywania i wzrostu populacji |
Efekt_03 |
9. |
Interakcje międzyosobnicze i międzygatunkowe (2). Komensalizm. Konkurencja wewnątrz- i międzygatunkowa. Mechanizmy rozdziału nisz ekologicznych. |
Efekt_04 |
10. |
Drapieżnictwo, relacje między drapieżnikami i ofiarami. Teoria optymalnego żerowania. Pasożytnictwo, przegląd typów i form. |
Efekt_04 |
11. |
Pasożytnictwo i roślinożerność w ujęciu ewolucyjnym |
Efekt_06 |
12. |
Sukcesja: sukcesja pierwotna i wtórna, koncepcje sukcesji, przykłady sukcesji, stan klimaksu |
Efekt_02 |
13. |
Struktura i dynamika biocenozy: łańcuchy pokarmowe i poziomy troficzne, zaburzenia i biocenozy niezrównoważone. |
Efekt_05 |
14. |
Metabolizm biocenozy: produkcja pierwotna i wtórna |
Efekt_05 |
15. |
Ekosystemy: typy, dynamika i funkcjonowanie, wpływ działalności człowieka. |
Efekt_07 |
Metody i formy prowadzenia zajęć | |
---|---|
Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień | |
Wykład konwersatoryjny | |
Wykład problemowy | |
Dyskusja | |
Rozwiązywanie zadań (np.: obliczeniowych, artystycznych, praktycznych) | |
Metoda ćwiczeniowa | |
Metoda laboratoryjna | |
Metoda badawcza (dociekania naukowego) | |
Metoda warsztatowa | |
Pokaz i obserwacja | |
Demonstracje dźwiękowe i/lub video | |
Metody aktywizujące (np.: „burza mózgów”, technika analizy SWOT, technika drzewka decyzyjnego, metoda „kuli śniegowej”, konstruowanie „map myśli”) | |
Praca w grupach |
Sposoby oceniania | Symbole EK dla modułu zajęć/przedmiotu | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
EK_1 | EK_2 | EK_3 | EK_4 | EK_5 | EK_6 | EK_7 | EK_8 | ||
Egzamin pisemny | x | x | x | x | x | x | x | x | |
Egzamin z „otwartą książką” | x | x | x | x | x | x | x | x | |
Kolokwium pisemne | x | x | x | x | x | x | x | x | |
Kolokwium ustne | x | x | x | x | x | x | x | ||
Raport | x | x | x | x | x | x | x | x | |
Prezentacja multimedialna | x | x | x | x | x | x | x | x |
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM | |
---|---|
bardzo dobry (bdb; 5,0): | znakomita wiedza teoretyczna na temat zależności i czynników decydujących o liczebności i rozmieszczeniu organizmów, koncepcji i modeli ekologicznych; znakomita umiejętność interpretacji zjawisk ekologicznych na tle uwarunkowań środowiskowych i procesów ewolucyjnych; znakomita umiejętność oceny wpływu człowieka na procesy ekologiczne; znakomita umiejętność powiązania ekologii z działalnością praktyczną w zakresie racjonalnej eksploatacji populacji i ochrony przyrody; znakomita umiejętność korzystania z artykułów naukowych |
dobry plus (+db; 4,5): | bardzo dobra wiedza teoretyczna na temat zależności i czynników decydujących o liczebności i rozmieszczeniu organizmów, koncepcji i modeli ekologicznych; bardzo dobra umiejętność interpretacji zjawisk ekologicznych na tle uwarunkowań środowiskowych i procesów ewolucyjnych; bardzo dobra umiejętność oceny wpływu człowieka na procesy ekologiczne; bardzo dobra umiejętność powiązania ekologii z działalnością praktyczną w zakresie racjonalnej eksploatacji populacji i ochrony przyrody; bardzo dobra umiejętność korzystania z artykułów naukowych |
dobry (db; 4,0): | dobra wiedza teoretyczna na temat zależności i czynników decydujących o liczebności i rozmieszczeniu organizmów, koncepcji i modeli ekologicznych; dobra umiejętność interpretacji zjawisk ekologicznych na tle uwarunkowań środowiskowych i procesów ewolucyjnych; dobra umiejętność oceny wpływu człowieka na procesy ekologiczne; dobra umiejętność powiązania ekologii z działalnością praktyczną w zakresie racjonalnej eksploatacji populacji i ochrony przyrody; dobra umiejętność korzystania z artykułów naukowych |
dostateczny plus (+dst; 3,5): | wiedza teoretyczna na temat zależności i czynników decydujących o liczebności i rozmieszczeniu organizmów, koncepcji i modeli ekologicznych; umiejętność interpretacji zjawisk ekologicznych na tle uwarunkowań środowiskowych i procesów ewolucyjnych; umiejętność oceny wpływu człowieka na procesy ekologiczne; umiejętność powiązania ekologii z działalnością praktyczną w zakresie racjonalnej eksploatacji populacji i ochrony przyrody; umiejętność korzystania z artykułów naukowych - ale ze znacznymi niedociągnięciami |
dostateczny (dst; 3,0): | wiedza teoretyczna na temat zależności i czynników decydujących o liczebności i rozmieszczeniu organizmów, koncepcji i modeli ekologicznych; umiejętność interpretacji zjawisk ekologicznych na tle uwarunkowań środowiskowych i procesów ewolucyjnych; umiejętność oceny wpływu człowieka na procesy ekologiczne; umiejętność powiązania ekologii z działalnością praktyczną w zakresie racjonalnej eksploatacji populacji i ochrony przyrody; umiejętność korzystania z artykułów naukowych - ale z licznymi błędami |
niedostateczny (ndst; 2,0): | niezadowalająca wiedza teoretyczna na temat zależności i czynników decydujących o liczebności i rozmieszczeniu organizmów, koncepcji i modeli ekologicznych; brak umiejętności interpretacji zjawisk ekologicznych na tle uwarunkowań środowiskowych i procesów ewolucyjnych; brak umiejętności oceny wpływu człowieka na procesy ekologiczne; brak umiejętności powiązania ekologii z działalnością praktyczną w zakresie racjonalnej eksploatacji populacji i ochrony przyrody; brak umiejętności korzystania z artykułów naukowych |
Wydawnictwa książkowe
Forma aktywności | Średnia liczba godzin* na zrealizowanie aktywności | |
---|---|---|
Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem | 90 | |
Praca własna studenta: | ||
Przygotowanie do zajęć | 20 | |
Czytanie wskazanej literatury | 10 | |
Przygotowanie pracy pisemnej, raportu, prezentacji, demonstracji, itp. | 10 | |
Przygotowanie projektu | 20 | |
Przygotowanie pracy semestralnej | ||
Przygotowanie do egzaminu / zaliczenia | 30 | |
SUMA GODZIN | 180 | |
LICZBA PUNKTÓW ECTS DLA MODUŁU ZAJĘĆ/PRZEDMIOTU | 6 |
* godzina (lekcyjna) oznacza 45 minut