Brak informacji o poprzedniej stronie.

↰ powrót do programu studiów

Sylabusy w bazie:

Genetyka obowiązkowy| - Biologia - ogólnoakademicki - I stopień - II - |150000-00-00 1
Genetyka obowiązkowy| - Biologia - praktyczny - I stopień - III - |2210000-00-00 1
Genetyka obowiązkowy| - Biotechnologia - ogólnoakademicki - I stopień - I - |2280000-00-00 1
Genetyka obowiązkowy| - Biologia - ogólnoakademicki - I stopień - II - |92018-10-16 1
Genetyka 2021 obowiązkowy| - Biologia - praktyczny - I stopień - III - |21412021-03-15 1
Genetyka [2021-22] OK obowiązkowy| - Biologia - ogólnoakademicki - I stopień - - |26142021-12-09 1
Genetyka [2021-22] OK obowiązkowy| - Biotechnologia - ogólnoakademicki - I stopień - I - |26442021-12-09 1

wybrano: 2644


Genetyka

Sylabus zajęć

Informacje podstawowe

Kierunek studiów
Specjalność
-
Jednostka organizacyjna
Wydział Biologii
Poziom studiów
Forma studiów
Profil studiów
Profil ogólnoakademicki
Cykl dydaktyczny
-3
Języki wykładowe
Polski
Obligatoryjność
Obowiązkowy
Blok zajęciowy
Przedmioty nieprzypisane
Koordynator zajęć
dr hab. Lech Urbaniak, lechurb@vp.pl
Prowadzący zajęcia
dr hab. Lech Urbaniak, lechurb@vp.pl, dr hab. Alina Bączkiewicz, alinbacz@amu.edu.pl, dr hab. Katarzyna Buczkowska-Chmielewska, androsac@amu.edu.pl
Okres
Semestr -1
Forma zajęć / liczba godzin / forma zaliczenia
  • Zaliczenie z oceną
Liczba punktów ECTS

Cele kształcenia dla zajęć

Przedstawienie podstaw genetyki mendlowskiej. Omówienie chromosomowej teorii dziedziczenia, sprzężenia genetycznego i sprzężonego z płcią. Omówienie struktury kwasów nukleinowych i replikacji DNA. Omówienie cech kodu genetycznego, transkrypcji i translacji. Przedstawienie regulacji ekspresji genów. Organizacja genomów u wirusów, Prokaryota i Eukaryota. Mutacje i naprawa DNA. Rekombinacja. Przedstawienie podstaw dziedziczenia u człowieka. Ewolucja genomów. Genetyka rozwoju. Genetyka populacji.

Wymagania wstępne

Wiedza w zakresie programu liceum

Efekty uczenia się dla zajęć

Symbol EU dla zajęć/przedmiotuPo zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka:Symbole EK dla kierunku studiów
Efekt_01zna i rozumie mechanizmy dziedziczenia, potrafi zaplanować i przeprowadzić eksperyment i zinterpretować wyniki.
Efekt_02zna i rozumie strukturę kwasów nukleinowych oraz proces replikacji.
Efekt_03zna i rozumie zasady kodu genetycznego oraz potrafi wyjaśnić mechanizmy transkrypcji i translacji u Prokaryota i Eukaryota.
Efekt_04zna i rozumie procesy ekspresji genów na różnych poziomach u Eukaryota i Prokaryota.
Efekt_05zna i rozumie strukturę genomów organizmów prokariotycznych, eukariotycznych i wirusów.
Efekt_06zna i rozumie przyczyny i skutki mutacji oraz wskazuje systemy ich naprawy, potrafi zaplanować i przeprowadzić obserwacje.
Efekt_07charakteryzuje modele rekombinacji.
Efekt_08zna i rozumie zmiany ekspresji genów w rozwoju zarodkowym.
Efekt_09zna i rozumie procesy prowadzące do powstania nowych genów i rearanżacji całych genomów.
Efekt_10zna i rozumie wpływ migracji, dryfu genetycznego, doboru naturalnego, mutacji, kojarzeń krewniaczych na strukturę genetyczną populacji oraz potrafi zaplanować i przeprowadzić obserwacje.

Treści programowe

Lp. Treści programowe dla zajęć/przedmiotu Symbol EU dla zajęć/przedmiotu
1.

Prawa Mendla, kodominacja, epistaza, plejotropia, komplementacja, dziedziczenie cech jakościowych, sprzężenie genetycznie, dziedziczenie sprzężone z płcią, dziedziczenie u człowieka.

Efekt_01
2.

Struktura kwasów nukleinowych, mechanizmy replikacji u Prokaryota i Eukaryota.

Efekt_02
3.

Cechy kodu genetycznego oraz mechanizmy transkrypcji i translacji u Prokaryota i Eukaryota.

Efekt_03
4.

Mechanizmy regulacji genów u Prokaryota i Eukaryota.

Efekt_04
5.

Eukaryotyczne genomy jądrowe, organellarne i genomy piokariotyczne

Efekt_05
6.

Rodzaje mutacji i efekty ich powstania. Systemy ich naprawy

Efekt_06
7.

Modele rekombinacji

Efekt_07
8.

Mechanizmy genetyczne kontrolujące rozwój zarodków

Efekt_08
9.

Ewolucja genomów, powstawanie nowych genów

Efekt_09
10.

Podstawowe modele opisujące wpływ migracji, dryfu genetycznego, doboru naturalnego, mutacji, kojarzeń krewniaczych na strukturę genetyczną populacji

Efekt_10

Informacje dodatkowe

Metody i formy prowadzenia zajęć
Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień
Metoda laboratoryjna
Praca w grupach
Sposoby ocenianiaSymbole EK dla modułu zajęć/przedmiotu
EK_1EK_2EK_3EK_4EK_5EK_6EK_7EK_8EK_9EK_10
Egzamin pisemnyxxxxxxxxxx
Kolokwium pisemnexx
Raportxx
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM
bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
dobry (db; 4,0): dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
dostateczny plus (+dst; 3,5): wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne ale ze znacznymi niedociągnięciami
dostateczny (dst; 3,0): wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne z licznymi błędami
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

Literatura

Wydawnictwa książkowe

    1. T.A. Brown: Genomy, PWN, Warszawa, 2009
    2. P.C. Winter i in.: Genetyka, PWN, Warszawa, 2000
    3. G. Drewa i T. Ferenca: Podstawy genetyki, Wyd. Med. Urban i Partner, Wroc�aw, 2003

Nakład pracy studenta i punkty ECTS

Forma aktywności Średnia liczba godzin* na zrealizowanie aktywności
Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem60
Praca własna studenta:
Przygotowanie do zajęć10
Czytanie wskazanej literatury10
Przygotowanie pracy pisemnej, raportu, prezentacji, demonstracji, itp.5
Przygotowanie projektu
Przygotowanie pracy semestralnej
Przygotowanie do egzaminu / zaliczenia35
SUMA GODZIN120
LICZBA PUNKTÓW ECTS DLA MODUŁU ZAJĘĆ/PRZEDMIOTU4

* godzina (lekcyjna) oznacza 45 minut