Brak informacji o poprzedniej stronie.

↰ powrót do programu studiów

Sylabusy w bazie:

Genetyka obowiązkowy| - Biologia - ogólnoakademicki - I stopień - II - |150000-00-00 1
Genetyka obowiązkowy| - Biologia - praktyczny - I stopień - III - |2210000-00-00 1
Genetyka obowiązkowy| - Biotechnologia - ogólnoakademicki - I stopień - I - |2280000-00-00 1
Genetyka obowiązkowy| - Biologia - ogólnoakademicki - I stopień - II - |92018-10-16 1
Genetyka 2021 obowiązkowy| - Biologia - praktyczny - I stopień - III - |21412021-03-15 1
Genetyka [2021-22] OK obowiązkowy| - Biologia - ogólnoakademicki - I stopień - - |26142021-12-09 1
Genetyka [2021-22] OK obowiązkowy| - Biotechnologia - ogólnoakademicki - I stopień - I - |26442021-12-09 1

wybrano: 2644


Genetyka

Sylabus zajęć

Informacje podstawowe

Kierunek studiów
Specjalność
-
Jednostka organizacyjna
Wydział Biologii
Poziom studiów
Forma studiów
Profil studiów
Profil ogólnoakademicki
Cykl dydaktyczny
-3
Języki wykładowe
Polski
Obligatoryjność
Obowiązkowy
Blok zajęciowy
Przedmioty nieprzypisane
Koordynator zajęć
prof. dr hab. Artur Jarmołowski, artjarmo@amu.edu.pl
Prowadzący zajęcia
prof. dr hab. Artur Jarmołowski, artjarmo@amu.edu.pl, dr hab. Ewa Chudzińska, evpell@amu.edu.pl, dr hab. Alina Bączkiewicz, alinbacz@amu.edu.pl, dr hab. Katarzyna Buczkowska-Chmielewska, androsac@amu.edu.pl, dr hab. Aleksandra Wojnicka-Półtorak, olawp@amu.edu.pl, dr hab. Andrzej Pacak, apacak@amu.edu.pl, dr hab. Katarzyna Raczyńska, doracz@amu.edu.pl, dr Aleksandra Świda-Barteczka, swidbar@amu.edu.pl
Okres
Semestr -1
Forma zajęć / liczba godzin / forma zaliczenia
  • Zaliczenie z oceną
Liczba punktów ECTS

Cele kształcenia dla zajęć

1. Przekazanie wiedzy z zakresu podstaw genetyki, analizowania genomów i praktycznego wykorzystania badań genetycznych, oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy w laboratorium. 2. Wykształcenie umiejętności wykonywania krzyżówek genetycznych umożliwiających podstawową analizę genetyczną organizmów (roślin, zwierząt i grzybów). 3. Przekazanie wiedzy i wyrobienie umiejętność doboru właściwych metod statystycznych do opracowywania i obiektywizacji wyników doświadczeń. 4. Przygotowanie do komunikatywnego przedstawienia i oceny wyników w formie prezentacji. 5. Wyrobienie umiejętności korzystania ze źródeł literaturowych i opracowywania na ich podstawie wybranych zagadnień dotyczących współczesnych wyzwań genetyki. 6. Wpojenie zasad ścisłej współpracy w grupie.

Wymagania wstępne

Potwierdzona wiedza i umiejętności z zakresu biochemii, biologii komórki i organizacji życia.

Efekty uczenia się dla zajęć

Symbol EU dla zajęć/przedmiotuPo zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka:Symbole EK dla kierunku studiów
Efekt_01być odpowiedzialny za bezpieczeństwo swoje i innych zgodnie z poznanymi zasadami BHP
Efekt_02objaśnić zasady dziedziczenia cech i ich powiązania z konkretnymi zjawiskami obserwowanymi w przyrodzie (Z-KRK)
Efekt_03wskazać właściwe narzędzia do charakterystyki genomów roślin, zwierząt i grzybów (Z-KRK)
Efekt_04prowadzić hodowle Drosophila melanogaster, wykorzystując modele teoretyczne do interpretacji wyników krzyżówek oraz dobrać metody statystyczne do obiektywizacji otrzymanych wyników doświadczeń hodowlanych (Z-KRK)
Efekt_05zwięźle opisać stan wiedzy o najnowszych osiągnięciach z zakresu genetyki wykazując krytycyzm wobec informacji uzyskiwanych z mass-mediów (Z-KRK)
Efekt_06korzystać ze źródeł literaturowych, także w języku obcym (Z-KRK)
Efekt_07wykorzystać środki audiowizualne w celu przedstawienia wyników przeprowadzonych doświadczeń (Z-KRK)
Efekt_08opracować w grupach raport z wykonanych hodowli Drosophila melanogaster , obiektywnie oceniając wkład pracy własnej i innych w przeprowadzonych wspólnie badaniach i opracowaniu raportu (Z-KRK)
Efekt_09objaśnić różnice w budowie DNA i RNA oraz określić funkcje DNA i RNA (Z-KRK)
Efekt_10opisać przebieg replikacji DNA, transkrypcji i translacji u bakterii i w komórkach eukariotycznych, scharakteryzować i powiązać ze sobą regulację ekspresji genów na wszystkich jej etapach (Z-KRK)
Efekt_11opisać budowę białek i połączyć ją z pełnioną przez poszczególne białka funkcją (Z-KRK)
Efekt_12wykonać proste doświadczenia z zakresu biologii molekularnej i przedyskutować ich wyniki (Z-KRK)
Efekt_13wymienić podstawowe molekularne mechanizmy ewolucji, a także zaproponować proste metody analizy filogenetycznej (Z-KRK)

Treści programowe

Lp. Treści programowe dla zajęć/przedmiotu Symbol EU dla zajęć/przedmiotu
1.

bezpieczeństwo i higiena pracy w laboratorium

Efekt_01
2.

genetyka mendlowska (podstawowe pojęcia genetyczne, prawa Mendla, epistaza i inne przykłady zakłócania dziedziczenia mendlowskiego, dziedziczenie cech sprzężonych)

Efekt_02, Efekt_04, Efekt_08
3.

metody analizy genomów (rodzaje markerów genetycznych, mapowanie genów, tworzenie rodowodów, współczesne techniki badawcze)

Efekt_03, Efekt_04, Efekt_06
4.

chromosomowa teoria dziedziczenia (budowa i funkcje chromosomów, doświadczenia Morgana, lokalizacja genów na chromosomach)

Efekt_02, Efekt_04
5.

choroby genetyczne (rodzaje chorób; autosomalne, dziedziczone z płcią, wielogenowe)

Efekt_02, Efekt_06, Efekt_05
6.

genetyka cech ilościowych (analiza QTL, rozkład cech w populacjach ludzkich), dziedziczenie wieloczynnikowe

Efekt_03, Efekt_02, Efekt_04, Efekt_06
7.

genetyka populacji (prawo Hardy-Weinberga, populacja mendlowska, homo- heterozygotyczność)

Efekt_02, Efekt_03, Efekt_04, Efekt_08
8.

mutageneza (przyczyny powstawania mutacji, mutacje genowa, mutacje chromosomowe, mutacje genomowi)

Efekt_02, Efekt_05, Efekt_06
9.

dziedziczenie epigenetyczne

Efekt_02, Efekt_06
10.

interpretacja i prezentacja wyników badań, pisanie raportów naukowych

Efekt_08, Efekt_04, Efekt_07, Efekt_06
11.

Budowa DNA i RNA. Budowa genomów bakterii i eukariotów. Ruchome elementy genetyczne. Genomy wirusów.

Efekt_12, Efekt_13, Efekt_09, Efekt_06
12.

Replikacja DNA. Mutacje i naprawa DNA. Rekombinacja. Transpozycja.

Efekt_13, Efekt_12, Efekt_10, Efekt_09, Efekt_06
13.

Synteza i dojrzewanie RNA. Regulacja transkrypcji. Degradacja RNA.

Efekt_09, Efekt_10, Efekt_12, Efekt_06
14.

Biosynteza białka. Regulacja translacji. Potranslacyjna obróbka białek. Degradacja białek.

Efekt_11, Efekt_10, Efekt_12
15.

Regulacja ekspresji genów w czasie rozwoju. Ewolucja genomów. Filogenetyka molekularna.

Efekt_12, Efekt_13, Efekt_06

Informacje dodatkowe

Metody i formy prowadzenia zajęć
Sposoby ocenianiaSymbole EK dla modułu zajęć/przedmiotu
EK_1EK_2EK_3EK_4EK_5EK_6EK_7EK_8EK_9EK_10EK_11EK_12EK_13
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM
bardzo dobry (bdb; 5,0):
dobry plus (+db; 4,5):
dobry (db; 4,0):
dostateczny plus (+dst; 3,5):
dostateczny (dst; 3,0):
niedostateczny (ndst; 2,0):

Literatura

Wydawnictwa książkowe

    1. BAL J. (red.): Badania molekularne i cytogenetyczne w medycynie, PWN, Warszawa, 2007
    2. BROWN T.A. : Genomy., PWN, Warszawa, 2008
    3. DREWA G. (red.) : Podstawy genetyki dla studentów i lekarzy, VOLUMED, Wrocław, 2007
    4. GOŹDZICKA – JÓZEFIAK A., BOBOWICZ M.A., KĘDZIA H. : Genetyka molekularna i biochemia wybranych chorób u ludzi, Wyd. Nauk. UAM, Poznań, 2001
    5. KING R.C., STANSFIELD W.D. : Słownik terminów genetycznych , Ośrodek Wydawnictwa Naukowego PAN, Poznań, 2002
    6. KRZANOWSKA H., ŁOMNICKI A. (red.).: Zarys mechanizmów ewolucji, PWN, Warszawa, 2002
    7. SŁOMSKI R. red.: Analiza DNA, teoria i praktyka., Uniwersytet Przyrodniczy , Poznań, 2008
    8. TURNER P. C., Mc LENNAN A. G., BATES A. D., WHITE M. R. H.: Biologia molekularna. Krótkie wykłady, PWN, Warszawa, 2009
    9. URBANEK A. : Jedno istnieje tylko zwierzę ... Myśli przewodnie biologii porównawczej. , Muzeum i Instytut Zoologii PAN, Warszawa, 2007
    10. WATSON J. D. BERRY A. : DNA. Tajemnica życia. , Wyd. CiS. i Wyd. W.A.B.,, Warszawa, 2005
    11. WĘGLEŃSKI P. (red.). : Genetyka molekularna. , PWN, Warszawa, 2006
    12. WINTER P. C., HICKEY G. J., FLETCHER H. L. : Krótkie wykłady. Genetyka. , PWN, Warszawa, 2008
    13. CHUDZIŃSKA E.(red.): Podstawy genetyki. Przewodnik do ćwiczeń laboratoryjnych, Wyd. Kontekst, Poznań, 2017

Nakład pracy studenta i punkty ECTS

Forma aktywności Średnia liczba godzin* na zrealizowanie aktywności
Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem
Praca własna studenta:
Przygotowanie do zajęć
Czytanie wskazanej literatury
Przygotowanie pracy pisemnej, raportu, prezentacji, demonstracji, itp.
Przygotowanie projektu
Przygotowanie pracy semestralnej
Przygotowanie do egzaminu / zaliczenia
SUMA GODZIN
LICZBA PUNKTÓW ECTS DLA MODUŁU ZAJĘĆ/PRZEDMIOTU

* godzina (lekcyjna) oznacza 45 minut