Brak informacji o poprzedniej stronie.
Genetyka
Sylabus zajęć
Okres
Semestr -1
|
Forma zajęć / liczba godzin / forma zaliczenia
|
Liczba punktów ECTS
|
Symbol EU dla zajęć/przedmiotu | Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka: | Symbole EK dla kierunku studiów |
Efekt_01 | jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo swoje i innych zgodnie z poznanymi zasadami BHP | |
Efekt_02 | potrafi objaśnić zasady dziedziczenia cech i ich powiązania z konkretnymi zjawiskami obserwowanymi w przyrodzie (Z-KRK) | |
Efekt_03 | wskazuje właściwe narzędzia do charakterystyki genomów roślin, zwierząt i grzybów (Z-KRK) | |
Efekt_04 | zna sposoby prowadzenia hodowli Drosophila melanogaster, wykorzystując modele teoretyczne do interpretacji wyników krzyżówek oraz umiejętnie dobiera metody statystyczne do obiektywizacji otrzymanych wyników doświadczeń hodowlanych (Z-KRK) | |
Efekt_05 | potrafi zwięźle opisać stan wiedzy o najnowszych osiągnięciach z zakresu genetyki wykazując krytycyzm wobec informacji uzyskiwanych z mass-mediów (Z-KRK) | |
Efekt_06 | wie, jak korzystać ze źródeł literaturowych, także w języku obcym (Z-KRK) | |
Efekt_07 | wykorzystuje środki audiowizualne w celu przedstawienia wyników przeprowadzonych doświadczeń (Z-KRK) | |
Efekt_08 | umie opracować w grupach raport z wykonanych hodowli Drosophila melanogaster , obiektywnie oceniając wkład pracy własnej i innych w przeprowadzonych wspólnie badaniach i opracowaniu raportu (Z-KRK) | |
Efekt_09 | zna i rozumie różnice w budowie DNA i RNA oraz potrafi określić funkcje DNA i RNA (Z-KRK) | |
Efekt_10 | zna i rozumie przebieg replikacji DNA, transkrypcji i translacji u bakterii i w komórkach eukariotycznych, oraz umie scharakteryzować i powiązać ze sobą regulację ekspresji genów na wszystkich jej etapach (Z-KRK) | |
Efekt_11 | potrafi opisać budowę białek i połączyć ją z pełnioną przez poszczególne białka funkcją (Z-KRK) | |
Efekt_12 | wykonuje proste doświadczenia z zakresu biologii molekularnej i jest w stanie przedyskutować ich wyniki (Z-KRK) | |
Efekt_13 | zna i rozumie podstawowe molekularne mechanizmy ewolucji, i może zaproponować proste metody analizy filogenetycznej (Z-KRK) |
Lp. | Treści programowe dla zajęć/przedmiotu | Symbol EU dla zajęć/przedmiotu |
1. |
bezpieczeństwo i higiena pracy w laboratorium |
Efekt_01 |
2. |
genetyka mendlowska (podstawowe pojęcia genetyczne, prawa Mendla, epistaza i inne przykłady zakłócania dziedziczenia mendlowskiego, dziedziczenie cech sprzężonych) |
Efekt_02, Efekt_04, Efekt_08 |
3. |
metody analizy genomów (rodzaje markerów genetycznych, mapowanie genów, tworzenie rodowodów, współczesne techniki badawcze) |
Efekt_03, Efekt_04, Efekt_06 |
4. |
chromosomowa teoria dziedziczenia (budowa i funkcje chromosomów, doświadczenia Morgana, lokalizacja genów na chromosomach) |
Efekt_02, Efekt_04 |
5. |
choroby genetyczne (rodzaje chorób; autosomalne, dziedziczone z płcią, wielogenowe) |
Efekt_02, Efekt_06, Efekt_05 |
6. |
genetyka cech ilościowych (analiza QTL, rozkład cech w populacjach ludzkich), dziedziczenie wieloczynnikowe |
Efekt_03, Efekt_02, Efekt_04, Efekt_06 |
7. |
genetyka populacji (prawo Hardy-Weinberga, populacja mendlowska, homo- heterozygotyczność) |
Efekt_02, Efekt_03, Efekt_04, Efekt_08 |
8. |
mutageneza (przyczyny powstawania mutacji, mutacje genowa, mutacje chromosomowe, mutacje genomowi) |
Efekt_02, Efekt_05, Efekt_06 |
9. |
dziedziczenie epigenetyczne |
Efekt_02, Efekt_06 |
10. |
interpretacja i prezentacja wyników badań, pisanie raportów naukowych |
Efekt_08, Efekt_04, Efekt_07, Efekt_06 |
11. |
Budowa DNA i RNA. Budowa genomów bakterii i eukariotów. Ruchome elementy genetyczne. Genomy wirusów. |
Efekt_12, Efekt_13, Efekt_09, Efekt_06 |
12. |
Replikacja DNA. Mutacje i naprawa DNA. Rekombinacja. Transpozycja. |
Efekt_13, Efekt_12, Efekt_10, Efekt_09, Efekt_06 |
13. |
Synteza i dojrzewanie RNA. Regulacja transkrypcji. Degradacja RNA. |
Efekt_09, Efekt_10, Efekt_12, Efekt_06 |
14. |
Biosynteza białka. Regulacja translacji. Potranslacyjna obróbka białek. Degradacja białek. |
Efekt_11, Efekt_10, Efekt_12 |
15. |
Regulacja ekspresji genów w czasie rozwoju. Ewolucja genomów. Filogenetyka molekularna. |
Efekt_12, Efekt_13, Efekt_06 |
Metody i formy prowadzenia zajęć | |
---|---|
Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień | |
Praca z tekstem | |
Metoda laboratoryjna | |
Praca w grupach |
Sposoby oceniania | Symbole EK dla modułu zajęć/przedmiotu | |||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
EK_1 | EK_2 | EK_3 | EK_4 | EK_5 | EK_6 | EK_7 | EK_8 | EK_9 | EK_10 | EK_11 | EK_12 | EK_13 | ||
Egzamin pisemny | x | x | x | x | x | x | x | |||||||
Raport | x | x | x | x | ||||||||||
Egzamin praktyczny (obserwacja wykonawstwa) | x |
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM | |
---|---|
bardzo dobry (bdb; 5,0): | aktywny udział w zajęciach, bardzo dobry poziom wiedzy, umiejętności i kompetencji, zrealizowanie zadań w trakcie egzaminu i zajęć laboratoryjnych na poziomie poprawności 91-100% |
dobry plus (+db; 4,5): | Aktywny udział w zajęciach, bardzo dobry poziom wiedzy umiejętności i kompetencji personalnych, dobre opracowanie raportu, zrealizowanie zadań na zajęciach oraz podczas kolokwium na poziomie poprawności 97-91% |
dobry (db; 4,0): | Umiarkowanie aktywny udział w zajęciach, dobry poziom wiedzy umiejętności i kompetencji personalnych, dobre opracowanie raportu, zrealizowanie zadań na zajęciach oraz podczas kolokwium na poziomie poprawności 75-86% |
dostateczny plus (+dst; 3,5): | Bierny udział w zajęciach, dobry poziom wiedzy umiejętności i kompetencji personalnych, poprawne opracowanie raportu, zrealizowanie zadań na zajęciach oraz podczas kolokwium na poziomie poprawności 63-74% |
dostateczny (dst; 3,0): | Bierny udział w zajęciach, dostateczny poziom wiedzy umiejętności i kompetencji personalnych, opracowanie raportu, zrealizowanie zadań na zajęciach oraz podczas kolokwium na poziomie poprawności 52-62% |
niedostateczny (ndst; 2,0): | Bierny udział w zajęciach, niski poziom wiedzy umiejętności i kompetencji personalnych, niedokładne opracowanie raportu, zrealizowanie zadań na zajęciach oraz podczas kolokwium na poziomie poprawności poniżej 51% |
Wydawnictwa książkowe
Forma aktywności | Średnia liczba godzin* na zrealizowanie aktywności | |
---|---|---|
Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem | 60 | |
Praca własna studenta: | ||
Przygotowanie do zajęć | 15 | |
Czytanie wskazanej literatury | 20 | |
Przygotowanie pracy pisemnej, raportu, prezentacji, demonstracji, itp. | 30 | |
Przygotowanie projektu | ||
Przygotowanie pracy semestralnej | ||
Przygotowanie do egzaminu / zaliczenia | 25 | |
SUMA GODZIN | 150 | |
LICZBA PUNKTÓW ECTS DLA MODUŁU ZAJĘĆ/PRZEDMIOTU | 6 |
* godzina (lekcyjna) oznacza 45 minut